Meny
​Dette irriterer mest i trafikken

Publisert
04.April.2016

​Dette irriterer mest i trafikken

Både manglende bruk av blinklys og for tett kjøring irriterer mange, men det er én ting som irriterer nordmenn desidert mest.

En undersøkelse Infact har gjennomført på vegne av Continental viser at uvettige forbikjøringer irriterer nordmenn mer enn noe annet på veien. Hele 41 prosent av de spurte svarte at dette irriterte dem mest. 20 prosent av de spurte svarte at folk som kjørte for tett på egen bil var det mest irriterende, mens manglende bruk av blinklys og mobilbruk var de største irritasjonene for henholdsvis 19 og 11 prosent av de spurte. De resterende svarte at det var andre ting som irriterte mest.

Denne rangeringen er lik både når man ser på alder, kjønn og regioner, men hvor mange som har svart det samme varierer litt. 32 prosent av sørlendingene som ble spurt svarte at uvettige forbikjøringer var det mest irriterende, mens hele 51 prosent av nordlendingene svarte det samme.

Andre trafikanter som ligger for tett på irriterer også mange, og det er de yngste som synes dette er verst. Blant de spurte i aldersgruppen 18-29 år svarte 26 prosent at dette var det mest irriterende. Blant bilførerne over 65 år var det til sammenligning 17 prosent som mente at slik tett kjøring var det mest irriterende i trafikken.

Null ulykker

I 2014 førte møteulykker i forbindelse med forbikjøring alene til to dødsfall og 39 skadde personer, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå. I tillegg kommer ulykker som har skjedd i forbindelse med forbikjøringer, men som regnes inn under andre deler av statistikken. I fjor omkom totalt 123 mennesker i trafikken i Norge.

Continentals Vision Zero er selskapets tredelte ambisjon om å ta steget fra å være en ledende leverandør på sikkerhet til et samfunn uten ulykker i trafikken. Første steg på veien dit er null dødsfall, og deretter er målet null skader og omsider null ulykker.

Som leverandør av teknologi som bidrar til sikkerhet i moderne biler – fra stabilitetsprogram og ABS-bremser til dekk, har Continental en unik posisjon for å nå målet om at ingen skal bli verken drept eller skadet i trafikken.