Meny
​Norske Tesla-førere bidrar til dekkutvikling

Publisert
13.June.2016

​Norske Tesla-førere bidrar til dekkutvikling

Gjennom vinteren har 30 Tesla-sjåfører testet vinterdekk for dekkprodusenten Continental. Nå skal resultatene brukes i utviklingen av neste generasjon vinterdekk.

Continental inviterte i høst 30 norske Tesla-eiere til å være med på en test av piggfrie vinterdekk på norske veier. Målet var å finne ut hvordan dekkene klarte seg gjennom en sesong med mye bruk på en elbil med mye krefter og hva som trengs av forbedringer på neste generasjon av Continentals piggfrie dekk. I midten av mai var flesteparten av testsjåførene samlet i Forskningsparken i Oslo for å høre om resultatene av testen.

– Hvis jeg skal være helt ærlig, så var jeg ganske spent på hvordan dekkene ville takle det høye dreiemomentet som kommer umiddelbart i Model S, forteller Ralf Mittelstädt. Han er såkalt Field Test Engineer hos Continental og har hatt ansvaret for testen gjennom vinteren. Mittelstädt har blitt godt kjent med Tesla-eierne i løpet av testen. Hver femte uke har de vært innom i Oslo for å måle slitasje på dekkene samt fylle ut et skjema som sier noe om hvordan de opplever dekkene under forskjellige føreforhold.

Continental gjennomfører kontinuerlig tester av sine produkter under virkelige forhold, men som regel er det taxiselskaper, bedrifter med store bilflåter eller transportselskaper som blir valgt ut til å teste dekk – fordi man da får relativt sammenlignbare resultater. Denne gangen ble det sendt ut en åpen invitasjon til alle Tesla-eiere i Østlands-området hvor det eneste kravet var at de måtte tilbakelegge mer enn 30 000 kilometer i løpet av et helt år.

Et annet element som kompliserte Mittelstädts jobb var det faktum at Tesla Model S leveres i forskjellige utgaver. Dermed ble det nødvendig å analysere resultatene i tre forskjellige grupper: De bakhjulsdrevne variantene 85 og P85, de firehjulsdrevne 70D og 85D samt toppmodellen P85D.

Det viste seg imidlertid at man fikk en så god miks av forskjellige kjørestiler i alle de tre gruppene at videre differensiering ikke var nødvendig for å bruke resultatene i dekkutviklingen.

Testførerne kjørte med dekk fra Continental og to konkurrenter gjennom perioden. Resultatene viste at ContiVikingContact 6 kom best ut når det gjaldt allround-egenskaper. Én av konkurrentene som var med i testen hadde lenger beregnet levetid, men her var det snakk om små forskjeller.

Blir til neste generasjon dekk

– At Continental velger å teste sine dekk ved å bruke helt vanlige sjåfører i Norge viser at vi tar det norske markedet på alvor. Slike tester bidrar til at kundene som velger Continental får et dekk som er spesialutviklet for norske forhold, sier marketingansvarlig i Continental Dekk Norge, Hege Eike Lie.

Nå gjenstår jobben med å oversette tilbakemeldingene fra testsjåførene til konkrete egenskaper i dekkene. Den jobben er det Continentals R&D-avdeling som tar seg av, sjef for utvikling av nordiske vinterdekk, Patricia Garcia Alvares, kunne fortelle testførerne at resultatene fra vinterens test så ut til å passe kravspesifikasjonen de har satt for dekkene. Nå blir neste steg å utvikle neste generasjon dekk slik at det blir bedre på alle områder.

– Nordiske vinterdekk har flere egenskaper som i utgangspunktet er motstridende. Det er ikke vanskelig å utvikle et dekk som har veldig godt grep på is, snø eller våt asfalt eller et dekk som varer tilnærmet evig. Utfordringen er å balansere egenskapene slik at man får et dekk som fungerer så bra som mulig under alle forhold og samtidig har en akseptabel levetid, forteller Garcia Alvares.

De norske testsjåførenes tilbakemeldinger blir nå tatt med i utviklingen av neste generasjon nordiske vinterdekk fra Continental, og også disse vil gjennomgå testing på norske veier når frosten igjen inntar landet.