Meny
30 drept i trafikken så langt i år

Publisert
04.April.2016

30 drept i trafikken så langt i år

Totalt 30 personer har omkommet på norske veger i første kvartal.

Starten på året var tøff, med 23 drepte de to første månedene. I mars mistet vi syv mennesker.

Det viser foreløpige tallene fra Statens vegvesen. I de tre første månedene i fjor, ble 23 mennesker drept i trafikken. Foreløpige data for fjoråret totalt viser de laveste ulykkestallene siden 1947, med 118 drepte.

– Hold fartsgrensen og kjør etter forholdene. Det er rådet som redder flest liv, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.

Sesongskifte på veiene

– Mange steder er vegene nå frie for snø, tørre og fine. Men husk at det ikke er glatte veger som tar flest liv. Det er fart som tar liv, og farten har en tendens til å øke i takt med gradestokken, sier Ranes.

I 4 av 10 dødsulykker i perioden 2005-2014, var fart medvirkende årsak. Med enkle tiltak kan hver og en av oss påvirke ulykkesstatistikken i positiv retning.

– Trafikksikkerhet er ikke tryllekunst. Husk bilbeltet, kjør rusfritt, hold fartsgrensene, ta hensyn til hverandre og kjør etter forholdene, så skal vi i vegvesenet gjøre det vi kan for å bygge og drifte trygge veger og legge forholdene til rette for trafikksikre valg, sier Ranes.

Høyere risiko på MC

Fra april til juni i fjor, var det 12 motorsyklister som omkom i trafikken, to flere enn i samme periode i 2014. I disse dager er det mange våryre motorsyklister som tar frem tohjulingen.

– Motorsyklistene har ikke hatt den samme positive utviklingen på ulykkesstatistikken som andre trafikantgrupper. I år håper vi på en nedgang. På motorsykkel sitter du utsatt til, og har mye høyere risiko for å bli involvert i en ulykke. Når noe går galt, går det ofte veldig galt, sier Ranes.

Motorsyklistenes egen organisasjon, NMCU, har sammen med Statens vegvesen laget en egen strategi for å bedre trafikksikkerheten for motorsyklister. MC-strategien finner du her

– MC-ferdighetene kan være rustne etter en lang vinter. I tillegg er ikke bilistene vant til å måtte dele vegen med tohjulinger. Da er det viktig at vi alle tar det med ro, og sørger for å se og bli sett, sier Ranes.