Publisert
19.November.2020
Adnavem får Volvo Group Venture Capital som ny investor og fortsetter å skape endring i logistikkbransjen
Volvo Group Venture Capital investerer i teknologiselskapet Adnavem. Med sin markedsplass for containerfrakt og en plattform som effektiviserer og forenkler samarbeidet med aktørene i en global transportkjede, har Adnavem i senere tid tiltrukket seg mange kunder, logistikkleverandører og investorer.
Ideen bak Adnavem bygger på å flytte makten fra transportselgeren til transportkjøperen ved hjelp av økt innsyn i priser, ledetider, CO2-utslipp og data om leveringsnøyaktighet.
– Adnavem er helt i takt med tiden, og vi ser stor nytteverdi i selskapets nye teknologi og innovative forretningsmodell. Det er viktig for oss å være tett på den digitale transformasjonen som foregår innen transport og logistikk verden over, sier Investment Director Erik Johansson i Volvo Group Venture Capital.
Digitalisering skaper endring
Transport- og logistikkbransjen er en tradisjonell bransje med tradisjonelle arbeidsmåter. Andreas Wramsmyr så muligheten til å kombinere en digital markedsplass med en helt ny forretningsmodell som kobler importøren/eksportøren direkte til de som faktisk utfører tjenestene i transportkjeden.
– Mange bransjer har allerede digitalisert bort de mellomleddene som først og fremst formidlet tjenester, og nå har turen kommet til transport- og logistikkbransjen. Ny teknologi gir oss nye muligheter, og jo strengere krav bedriftene stiller til bærekraft og effektivitet, jo mer nytteverdi skaper en datastyrt tjeneste som Adnavem.
Kundene våre signaliserer tydelig at de er på jakt etter nye og mer effektive måter å jobbe på, og at de vil dra nytte av digitalisering. Vi er glade for at vi kan tilby smarte algoritmer som optimaliserer hver enkelt transport med tanke på miljø, pris eller ledetid, samtidig som prosessen styres automatisk for å gi økt forretningsverdi, sier administrerende direktør og grunnlegger Andreas Wramsmyr i Adnavem.
I dag driver Adnavem virksomhet i Sverige, Kina og Singapore. Med årets nye kapital vil selskapet innta nye markeder samt fortsette å utvikle markedsplassen med nye tjenester og tilbud.