Publisert
21.December.2021
Ahlsell i front når samlet logistikkbransje krever at biogass kommer på plass
Nå går en samlet logistikkbransje i bresjen for å sikre at biogass blir allment tilgjengelig som lastebildrivstoff. NHO har invitert inn hele verdikjeden til samarbeid, og Ahlsell Norge er stolt prosjekteier for biogassprosjektet i Grønt landtransportprogram.
Målet med prosjektet er å bidra til at Norge når målet om å kutte 50 % av alle transportutslipp i Norge innen 2030. Ahlsell Norge skal være tilnærmet utslippsfri innen 2023, og har derfor stor interesse i prosjektet.
Mange og store navn på invitasjonslisten
Et titall partnere er invitert inn i samarbeidsprosjektet, deriblant PostNord, Posten/Bring, distributørene DB Schenker og ColliCare, dagligvaregigantene Asko og Rema, i tillegg til biogass- og lastebilprodusenter – for å nevne noen. Prosjektet skal vare i to år, og Ahlsell er altså prosjekteier.
— For deltagerne i prosjektet handler dette om å gå vekk fra høna-og-egget-diskusjonen om infrastruktur og biler, og sammen finne ut hvordan vi kan få bygget ut infrastrukturen og få bilene på veien, sier forretningsutvikler Vegar Carlson i Ahlsell.
Carlson viser til at mangelen på infrastruktur gjør at mange er varsomme med å bestille biler som kjører på biogass, og at mangelen på biler også gjør at investeringene på infrastruktur uteblir. Det skal det nå bli slutt på.
— Det er viktig for oss å ta eierskap til prosjektet, siden biogass er et av flere viktige steg i den faseinndelte strategien vår om å bli tilnærmet utslippsfri innen 2023. I tillegg til at vi har egeninteresse av at biogass blir et reelt drivstoffalternativ, ønsker vi også å bidra til at vi som nasjon når de målene vi har satt oss for utslippskutt, sier Carlson.
— Trolig vil våre kunder få levert varer fra Ahlsell med en lastebil som går på biogass allerede i første halvår av 2022, sier en offensiv Carlson.
Så langt er Ahlsell i rute med utslippskuttene og for kort tid siden markerte de en ny milepæl i arbeidet med å kutte utslipp: De aller første lastebilene som går på biodrivstoff kjørte ut fra hovedlageret.
En annen del av Grønt landtransportprogram jobber også med elektrifisering av lastebildistribusjon, en annen viktig del av tre-trinns-strategien til Ahlsell.
Prosjektets første milepæler
I første omgang jobber deltagerne i prosjektet nå med å gjøre det tydelig hvor stor etterspørselen etter kjøretøyer som kan gå på biogass egentlig er. Et klart svar på dette spørsmålet vil hjelpe Enova med å gi riktige insentiver til de som skal investere i infrastruktur og teknologi. Biogassprodusentene er også med på laget for å kartlegge hvor mye biogass som faktisk kan produseres og gjøres tilgjengelig langs norske veier.
Prosjektgruppen kommer også til å fungere som et rådgivende organ inn mot myndighetene.