Publisert
10.July.2017
Alle elbilrekorder sto for fall
– Det er fantastisk at elbilene tok en større del av kaka enn både bensin- og dieselbiler i juni. Nær 18.000 ble registrert første halvår, og vi får stadig nye elbilister, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Før den siste uka i juni spådde vi at den gamle registreringsrekorden fra mars 2015, med både nyregistrerte og bruktimporterte elbiler (cirka 3.800), ville bli slått.
Overgikk alle forventninger
Fasiten fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) overgikk alle forventninger: Hele 3.946 elbiler av totalt 14.228 førstegangsregistrerte personbiler ga en helelektrisk markedsandel på nesten 28 prosent (diesel og bensin hadde henholdsvis 24 og 23 prosent). Det er en dobling målt mot samme måned i fjor.
– Elbilen erobrer nå for alvor massemarkedet. Det er dette vi jobber for hver eneste dag, og det er fantastisk at elbilene for første gang hadde vesentlig høyere markedsandel enn fossilbilene, sier en svært fornøyd generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Når vi inkluderer de ladbare hybridene, var den ladbare andelen av markedet i juni over 43 prosent (i første halvår ble den 35 prosent).
Stadig nye elbilister kommer til
Resultatene fra undersøkelse Elbilisten 2017, viser også at mange elbileiere er ferske: 35 prosent av de over 12.000 som svarte hadde eid elbil i mindre enn ett år.
– Andelen som har eid elbil i tre år eller mer viste seg å være under 20 prosent. Det sier mye om hvor raskt utviklingen går, og om den norske viljen til å prøve ut ny teknologi. Som medlemsorganisasjon merker vi også betydelig økt pågang. Nye elbilister har mer behov for forbrukerbistand, særlig relatert til lading, enn erfarne, fastslår Bu.
Responsen fra markedet i år bekrefter dette.
– Nå har vi fått både måneds- og halvårsrekord for elbilregistreringer. Det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye personbiler var dessuten på historisk lavt nivå i juni (78 g/km). Hovedgrunnen er først og fremst elbilene – og delvis de ladbare hybridene.
– Årsrekorden for elbilregistreringer, fra 2015, vil uten tvil også bli slått, sier Bu, og legger til at det etter første halvår 2017 er cirka 120.000 elbiler på norske veier.
Årsprognosen på 37.500: Fullt mulig
– Elbilene la faktisk beslag på seks av de sju første plassene blant personbilene. Den mest solgte personbilmodellen så langt i år, er elbilen BMW i3. Statistikken bekrefter at det er modellene med mest rekkevidde som er mest populære, og nordmenn står i kø for å forhåndsbestille nyhetene, sier Bu, som er spent på hvordan andre halvår blir.
Norsk elbilforening har tidligere spådd over 37.500 nyregisterte elbiler i år (opp fra drøyt 24.000 i fjor). Mye tyder på at dette vil lykkes, når bruktimporten av elbiler (egen statistikk hos OFV) inkluderes. Fasiten så langt er 14.786 førstegangsregistrerte og 3.058 bruktimporterte (totalt 17.844).
I juni ga bruktimporten 579 elbiler, som betyr at den reelle registreringstallet var 4.525. Det var rundt 700 flere enn i forrige rekordmåned i mars 2015.
– Med et gjennomsnitt på snaut 3.300 elbiler hver måned resten av året når vi målet vi satte for 2017, sier Bu.