Meny
Autonom transport mellom et logistikksenter og en havn Illustrasjon: Volvo

Publisert
09.August.2019

Autonom transport mellom et logistikksenter og en havn

Volvo Trucks sin elektriske, tilkoblede og autonome kjøretøy Vera vil inngå i en integrert løsning for å transportere containere fra et logistikksenter til en havneterminal i Gøteborg. Oppdraget er et resultat av et nytt samarbeid mellom Volvo Trucks og ferge- og logistikkselskapet DFDS.

Formålet med samarbeidet er å sette Vera i drift på et reelt bruksområde, og å ta i bruk et tilkoblet system for kontinuerlig flyt av gods fra et av DFDS logistikksentre til en havneterminal, for distribusjon over hele verden.

I 2018 presenterte Volvo Trucks sin første elektriske, tilkoblede og autonome transportløsning, laget for repeterende oppdrag i logistikksentre, fabrikker og havner. Vera er egnet for korte avstander, og frakter store mengder varer med høy presisjon.

– Nå har vi muligheten til å implementere Vera i en ideell setting og videreutvikle hennes potensiale for andre lignende operasjoner, sier Mikael Karlsson, viseadministrerende direktør for autonome løsninger hos Volvo Trucks.

Målet er å implementere et tilkoblet løsning som består av flere Vera-kjøretøy som overvåkes av et kontrolltårn. Hensikten er å oppnå en sømløs og konstant transportflyt som oppfyller alle krav til større effektivitet, fleksibilitet og bærekraft. Samarbeidet med DFDS er et første skritt mot å sette Vera i drift i et reelt transportoppdrag på forhåndsdefinerte offentlige veier i et industriområde.

– Vi ønsker å være i forkant med tilkoblet, autonom transport. Dette samarbeidet vil hjelpe oss med å utvikle en effektiv, fleksibel og bærekraftig langsiktig løsning for å motta autonome kjøretøy som kommer til havneportenevåre, til glede for våre kunder, miljøet og virksomheten vår, sier Torben Carlsen, administrerende direktør i DFDS.

Den autonome transportløsningen vil bli videreutviklet når det gjelder teknologi, drift og infrastruktur før den kan bli fullt operativ. Det vil dessutenbli truffet nødvendige sikkerhetstiltak for å oppfylle samfunnsmessige krav til en sikker prosess mot autonome transporter.

Etter hvert som Volvo Trucks får mer erfaring, vil Vera ha potensiale til å kunne brukes til lignende oppdrag, som et supplement til dagens transportløsninger.

– Autonom transport med lavt støynivå og nullutslipp kommer til å spille en viktig rolle i fremtidig logistikk, og den vil være til nytte for både næringslivet og samfunnet. Vi ser dette samarbeidet som en viktig start, og vi vil være med på å videreutvikle dette området. Det kan være at Vera har en fartsgrense, men det har ikke vi. Testingen har allerede startet, og vi kommer til å implementere løsningen i løpet av de neste årene, sier Mikael Karlsson.

Fakta: Oppdraget er å flytte containere fra DFDS-logistikksenteret i Gøteborg til en havneterminal tilpasset nødvendig kapasitet. Den autonome transportløsningen overvåkes av en operatør i et kontrolltårn, som også er ansvarlig for transporten. Løsningen er egnet for gjentakende oppdrag med en maksimal hastighet på 40 km/t. Infrastrukturtilpasninger inngår i implementeringen av det totale transportsystemet, inkludert automatiserte porter ved terminalene. Volvo Trucks og DFDS er hovedpartnere, men flere aktører er involvert i implementeringen av Veras første oppdrag. DFDS tilbyr ferge- og transporttjenester i Europa og Tyrkia, og genererer en årlig omsetning på rundt 17 milliarder DKK. De 8 000 ansatte er lokalisert på skip og kontorer i 20 land. DFDS har hovedkvarter i København, og er notert på NASDAQ Copenhagen. Initiativet gjennomføres med støtte fra det det svenske innovasjonsbyrået, Vinnova, den svenske Trafikverket og de svenske energimyndighetene gjennom det strategiske kjøretøyforsknings- og innovasjonsprogrammet FFI.