Meny
Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Publisert
13.July.2018

Bruker teknologi for å effektivisere flyplassdriften

Etter at Widerøe Ground Handling inngikk avtalen om å overta store deler av bakkevirksomheten til SAS, trengte de et felles støttesystem for å håndtere driften på best mulig måte. Med bistand fra Lexit Group har de kommet frem til en optimal løsning.

Lexit Group er en av Skandinavias fremste leverandører innenfor POS, RFID, datafangst, produktmerking og software-løsninger. Deres visjon er å skape merverdi for sine kunder gjennom kunnskap og innovasjon, noe deres samarbeid med Widerøe Ground Handling er et godt eksempel på. Som Norges største ground handler er de ansatte i Widerøe Ground Handling opptatt av at riktig informasjon blir registrert til rett tid, ettersom endringer skjer hele tiden.

– Tidligere var driften i stor grad papirdrevet. Dette førte til at dataene ofte var utdatert innen vi hadde rukket å skrive dem ut. Mange registreringer ble heller ikke gjort. Vi hadde ikke noe støttesystem for de enkelte medarbeiderne, og ønsket derfor å finne en løsning der alt av registreringer ville skje i sanntid ute på flysiden, sier André Østli, Chief Information Officer i Widerøe Ground Handling.

Fokus på hardware

Østli sier videre at de trengte bistand når det kom til hardware, og som en leverandør med høy teknisk kompetanse og over 20 års erfaring falt valget på Lexit Group. I utgangspunktet hadde Widerøe et ønske om tablets med relativt stor arbeidsflate, men Lexit Group var i tvil om at dette var den beste løsningen.

– Vi leverte flere ulike tablets til dem for testing, men konkluderte relativt kjapt med at enhetene burde være mindre, sier Helge Stenstvedt, Key Account Manager i Lexit Group. Til deres bruk, som innebærer blant annet lasting av og på fly, blir vanlige tablets litt for store og tunge. Dette førte til at Widerøe endret kravet til både produkt og oppsett av programvare, og valgte å gå for mindre enheter, avslutter Stenstvedt.

Robust løsning

I tillegg til å være enkle å håndtere måtte enhetene tåle en støyt. De måtte kunne brukes i et røft miljø og tåle store værutfordringer.

– Vi opererer i alt fra Longyearbyen med lave temperaturer, til Bergen hvor det regner mye. Vi så på mulighetene for å bruke kommersielle forbruksenheter, men fant raskt ut at disse ikke tålte noe særlig og hadde dårlig batterikapasitet. Sammen med Lexit Group kom vi frem til at Zebra TC75x var det beste alternativet. I ettertid har vi opplevd at andre selskaper som er på besøk hos oss ønsker å gå i samme retning, sier Christian Vabø, Ground Systems Manager i Widerøe Ground Handling.

Kun én enhet

Med innføringen av den nye enheten er det gjort store fremskritt. Ifølge Vabø har tilbakemeldingene fra de ansatte vært veldig gode, og de ser frem til den videre utviklingen. Målet er å samle alle nødvendige funksjoner i TC75x, slik at de ansatte kun trenger å forholde seg til én enhet.

– Sammen med Lexit Group er vi nå i gang med å integrere både scanning og kommunikasjon i denne enheten. Det neste skrittet vi tar nå er å gå bort fra tradisjonelt radiosamband og over på push-to-talk, som er en IT-basert kommunikasjonsløsning, sier Vabø, og legger vekt på den verdien Lexit-samarbeidet har.

Lexit Group har hele tiden vært tydelig på hvorfor vi burde velge en løsning ovenfor en annen. De har bidratt med en annen erfaring enn andre leverandører og er suverene når det kommer til service og support, med rask respons- og leveringstid. Uten Lexit Group hadde vi ikke vært der vi er i dag, avslutter Vabø.