Meny
DB Schenker og Volvo Norge inngikk av tale om kjøp av elektriske lastebiler

Publisert
28.November.2019

DB Schenker og Volvo Norge inngikk av tale om kjøp av elektriske lastebiler

DB Schenker og Volvo Norge inngikk onsdag formiddag intensjonsavtale om kjøp av flere store elektriske lastebiler som kan bli de første serieproduserte som ruller i Norge. – En milepæl for utslippsfri lastebiltransport, sier Christine Holtan Bøgh i ZERO.

Intensjonsavtalen ble undertegnet mellom partene under første dag av årets Zerokonferanse. Dette innebærer at DB Schenker og Volvo Norge fra og med 2020 vil stå for en milepæl i norsk transporthistorie; nå vil vi endelig se nye, større serieproduserte elektriske lastebiler i ordinær drift på norske veier.

– Vi i DB Schenker investerer nå i tyngre elektriske kjøretøy for å oppnå vår målsetning om 100 prosent utslippsfrie vareleveringer i Oslo i løpet av 2020. Vi er stolt miljøambassadør til Oslo som europeisk miljøhovedstad i 2019, og denne investeringen tar oss utslippsfritt videre i årene som kommer, sier Peter Stangeland, salg- og markedsdirektør i DB Schenker.

To modeller i produksjonslinje

Avtalen innebærer at DB Schenker i første omgang forplikter seg til å kjøpe tre lastebiler av merket Volvo FL electric, på 16 tonn. Samme produksjonslinje leverer også lastebil på 26 tonn (FE electric).

– Vi er veldig glade for å kunne bidra til at DB Schenker når sine miljømål for transport i hovedstaden. Elektriske lastebiler reduserer ikke bare CO2-utslippene, de vil også bidra til redusert støy og ikke minst mulighet for å redusere køer i storbyene.

– Med våre nye elektriske biler, vil vi både kunne møte miljøkravene som stilles til bransjen, samt behovene våre kunder har til å få sine oppdrag utført på en driftseffektiv måte, sier Gunnar Brattli, salgsdirektør i Volvo Norge. Kjøretøyene vil kunne rulle på norske veier allerede ved første halvdel av 2020.

Milepæl for varetransporten

– Dette er en milepæl for utslippsfri varetransport i Norge. Endelig kommer en av de store lastebilprodusentene i gang med serieproduksjon av store elektriske kjøretøy for bydistribusjon. Samtidig baner det vei for produksjon og utrulling av tyngre utslippsfrie lastebiler og trekkvogner, som samlet vil bidra til store utslippskutt i tungtransporten, sier Christine Holtan Bøgh i ZERO.

– Fremover vil det være behov for en bred virkemiddelpakke for å sikre at den norske elbilsuksessen også kan videreføres til de tyngre kjøretøyene i godstransporten. Den bør legge til rette for en rask utrulling av utslippsfrie lastebiler, avslutter Holtan Bøgh.