Meny
Dekk- og flåtestyring i ett Illustrasjon: Continental

Publisert
01.December.2021

Dekk- og flåtestyring i ett

Dekkstyringssystemet ContiConnect Live sørger for kontinuerlig dekkovervåkning i sanntid. Det har fungert bra for det tyske transportselskapet Spedition Helmö.

Spedition Helmö med base i Fürstenstein i tyske Bayern transporterer varer for sine kunder nasjonalt og internasjonalt.

– Våre 40 lastebiler og 55 tilhengere håndterer nyttelast på opptil 28 tonn på daglig basis, forteller administrerende direktør Maximilian Helmö.

Dette betyr at kjøretøyenes dekk er utsatt for betydelig belastning.

– For å optimere leveringssikkerheten og også maksimere sikkerheten på veien, utstyrer vi alltid flåten vår med den aller nyeste teknologien. Dette inkluderer både det siste innen materialhåndtering og kjøretøyteknologi, men også når det gjelder dekkene, forteller Helmö, og fortsetter:

– Våre Mercedes-Benz-lastebiler, komplett med tilhengere, har hatt det digitale dekkovervåkingssystemet fra Continental i to år nå. Appen er innlemmet i Mercedes-Benz Truck sitt telematikksystem og sikrer stabil drift av vår tilhengerovervåkning.

Continental gjør nå ytterligere fremskritt innen digital dekkhåndtering med ContiConnect Live og integreringen i såkalte OEM-systemer. Den innovative appen ContiConnect Driver gjør det mulig for flåter å integrere digital dekkovervåking i den eksisterende maskinvaren via den åpne plattformen Mercedes-Benz Truck App Portal.

– ContiConnect formidler samtidig sanntidsdata fra dekksensorene til telematikksystemets display i førerhuset, til flåtesjefen, og andre, forklarer Annika Lorenz, leder for 360° Solutions hos Continental.

– Dette sikrer at alle viktige dekkparametere leveres til kundene våre i sanntid, slik at de kan iverksette umiddelbare tiltak i tilfelle avvik eller andre problemer.

Denne datagjennomsiktigheten er en avgjørende faktor for vellykket implementering av effektiv flåtestyring.

– Optimalt drivstofforbruk, færre punkteringer og lang levetid for dekkene er alle faktorer av stor betydning for våre kunder, avslutter Lorenz.

Flåteansvarlig kan ganske enkelt velge ContiConnect Driver-appen fra Mercedes-Benz Trucks-portalen og deretter bruke dekkovervåkingssystemet via det eksisterende displayet i førerhuset uten behov for ekstra maskinvare. Mercedes-Benz Truck App Portal er en digital markedsplass som lar lastebiler utstyres individuelt med komfort- og effektivitetsforbedrende apper. Resultatet er en forbedret og intelligent tilkobling mellom kjøretøy, tilhenger og infrastruktur ved hjelp av et bredt spekter av ulike løsninger, pluss muligheten til å utnytte potensialet for forbedring ved hjelp av apper for en lastebilførers daglige arbeid.

Hos Helmö kan de fortelle om en rekke fordeler.

– Det er enkelt å montere sensorene, det er ingen risiko for å skade dem under verken installasjon eller fjerning. ContiConnect Live betyr en velkommen tidsbesparelse for våre sjåfører når de utfører den obligatoriske kontrollen før avreise. Og en tydelig grafikk i fugleperspektiv i førerhusets display lar dem også følge med på dekkene i sanntid mens de er på farten, sier Helmö.

Det er heller ikke nødvendig å montere et ekstra display på frontruten. En alarm høres eller en pop-up vises for å indikere når et dekktrykk er for lavt eller temperaturen er høy. Kjøreplanleggeren på kontoret er også i stand til å holde øye med dekkdataene i live-portalen. Hvis det er uregelmessigheter, kan planleggeren kontakte sjåføren, avtale verksted om nødvendig og ombestille forsendelsen.

Erfaringene fra de siste to årene har vist at gradvis tap av dekktrykk raskt oppdages og punkteringer forhindres.

– Et annet pluss er at alle kjøretøy kan lokaliseres. Dette gir oss den sikkerheten vi trenger, letter kjøreplanleggingen og tilpasse våre interne prosesser, som igjen gir fordeler for kundene våre, oppsummerer Helmö.

Alt tatt i betraktning er Spedition Helmö fornøyd med det digitale dekkovervåkingssystemet fra Continental, siden det konsekvent sikrer riktig dekktrykk i hele flåten. Som et resultat blir transportselskapet belønnet med en optimal drivstoffeffektivitet, lavere CO2-utslipp og redusert dekkslitasje. Dette er enkel dekkhåndtering – og fra én enkelt kilde.

– En punktering er aldri beleilig. Bruk av sensorer som overvåker og varsler om avvik i temperatur og lufttrykk gjør at man har mulighet til å oppdage en sakte punktering før denne fører til kostbar og ikke planlagt nedetid. Sakte punkteringer kan i tillegg føre til større dekkrelaterte utgifter som å måtte ta dekk ut av drift og vrake disse før de er nedslitt, gjerne forårsaket av skader eller ujevn slitasje slik at de ikke kan repareres hos faghandelen. Kjøring med ulikt lufttrykk på tvillingmonterte dekk gir også feilbelastning på dekk som ellers er i god stand, og kan føre til at dekkene får ulik rulleomkrets under belastning med feilslitasje som resultat, sier Alexander Clementz, Trade Marketing Specialist i Continental Dekk Norge AS.