Meny
Det norske lastebilmarkedet i 2017: Volvo Trucks klar markedsvinner

Publisert
04.January.2018

Det norske lastebilmarkedet i 2017: Volvo Trucks klar markedsvinner

Volvo Trucks ble en meget klar vinner på det norske markedet i 2017, og endte året med 1 696 registrerte lastebiler over 16 tonn. Dette ga en markedsandel på 38,5 %. Volvo slo dermed Scania med 122 registrerte biler.

– Vi setter stor pris på markedslederskapet som er et bevis på at hele Volvo-organisasjonen i Norge har ytet maksimalt gjennom året. Og jeg må få rette en stor takk til alle de kundene som velger Volvo som samarbeidspartner i sin transportvirksomhet, sier adm. direktør i Volvo Norge, Waldemar Andre Christensen i en kommentar.

– Vi har gode produkter, og et meget godt utbygd servicenett. Men, uten dyktige og dedikerte Volvo-medarbeidere i alle ledd, ville vi ikke lykkes med å toppe registreringsstatistikken på den måten vi gjør, sier Christensen.

Viktige segment

Totalmarkedet for tunge lastebiler over 16 tonn, ble meget høyt i 2017, 4 405 registrerte enheter.

Når det gjelder type lastebiler, har vi slått bra fra oss i anleggssegmentet, der vi gjorde tunge aktiviteter i 2017. Volvo har i dag en rekke spesielle tekniske løsninger som anleggskunden setter pris på, så som Volvo Dynamic Steering, løftbar tandemaksel og girkasser med ekstra lave startgir, forklarer Christensen.

Også trekkvognmarkedet er svært viktig for Volvo Trucks og også der leverte Volvo bra i 2017. Også på det svenske markedet toppet Volvo Trucks registreringsstatistikken ved årets slutt.

Volvo Buss vinnere

Volvo Buss ble nok en gang Norges mest solgte buss. Volvo har her vært markedsledere siden statistikken første gang ble etablert tidlig på 60-tallet. Det ble registrert 195 store Volvo busser som ga en markedsandel på 33 %, mens Scania tok 2. plassen med 163 registrerte busser, som ga en markedsandel på 27,6 %. Totalmarkedet endte på 591.