Meny
Elbil nummer 50.000 på Drammen havn

Publisert
21.April.2015

Elbil nummer 50.000 på Drammen havn

Mandag kjørte elbil nummer 50.000 i Norge ut fra Drammen havn. Fire av fem elbiler har vært innom havna før de ruller ut på norske veier.

Begivenheten ble markert av Norsk elbilforening med fanfare, utstilling av de ulike elbil-modellene og en Tesla Model S som var utstyrt med det symbolske registreringsskiltet EL 60000. Grunnen til dette er at den første elbilen som kom til Norge fikk registreringsnummer 10.000. Det var et massivt presseoppbud til stede for å overvære det hele.

– Dette er en historisk dag for Norge som leder an utviklingen i verden for en utslippsfri biltrafikk. Én av hundre personer i Norge eier i dag en elbil. Elbiler er populære blant norske bilkunder fordi politikerne gir elbilen fordeler. All honnør til politikerne som har lagt til rette for den norske elbil-suksessen, sa Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.

40.000 via Drammen havn

Generalsekretæren påpekte at det ikke er tilfeldig at markeringen foregikk nettopp i Drammen. 40.000 av elbilene som har kommet til Norge har nemlig gått via Drammen havn, og blitt klargjort enten ved Autolink eller Auto Transport Service.

– De aller fleste elbilene kommer til Norge via Drammen, og vi har et godt samarbeid med Drammen havn som både er fremtidsrettet og opptatt av å legge til rette for elbil-importen, sier Christina Bu i Norsk elbilforening.

Havnedirektør Einar Olsen, som ønsket velkommen, mener markeringen og den store elbil-importen via Drammen havn viser at havna har en svært viktig rolle både i forhold til miljø og arbeidsplasser.

Kompetanse

– Det er svært hyggelig at slike arrangement blir lagt hit til havna. I tillegg til at det skaper positiv oppmerksomhet viser det at Drammen havn er i forkant og har den kompetansen som skal til, påpeker havnedirektør Einar Olsen.

Elbiler står hittil i år for nesten en fjerdedel av nybilsalget i Norge. Det er unikt i verdenssammenheng, og gjør lille Norge til et svært viktig marked for internasjonal bilindustri. 50.000 elbiler betyr at rundt 2 % av alle personbiler i Norge er elektriske.

Fyrtårn

– Vår rolle som fyrtårn i det internasjonale elbilmarkedet er kanskje det viktigste klimatiltaket Norge bidrar med på lengre sikt, mener Bu, som ikke frykter at det at det første delmålet er nådd skal medføre færre fordeler og dalende elbil-salg.

– Jeg tror ingen politikere ønsker å ødelegge det gode vi har oppnådd så langt. De må ha is i magen og la elbil-fordelene vare til elbilen er konkurransedyktig på rekkevidde og pris, sier Bu.