Meny
En selvstyrt lastebil fører til økt innhøsting

Publisert
02.August.2017

En selvstyrt lastebil fører til økt innhøsting

Volvo Trucks har utviklet en selvstyrt lastebil som kan bli svært viktig for produktiviteten til brasilianske sukkerrørprodusenter. Lastebilen brukes til å transportere innhøstede sukkerrør, og styres med høy presisjon gjennom plantasjen for å forhindre skade på de unge plantene som utgjør neste års avling.

Tidligere har omtrent 4% av avlingen gått tapt fordi unge planter har blitt kjørt over og jorden komprimert av kjøretøyene. Dette betyr flere tusen amerikanske dollar i tapt inntekt hver sesong per lastebil.

I Maringá, en times flytur vest for São Paulo, produserer Usina Santa Terezinha Group sukker og etanol fra sukkerrøravlingene sine. I forrige sesong fungerte selskapets enorme plantasjer som et testområde for et testkjøretøy fra Volvo Trucks. Lastebilen ble utviklet for å undersøke om automatisert kjøring gjør det mulig å forhindre skade på jord og avlinger, og dermed gi økte inntekter. Potensialet for større innhøsting er betydelig – opptil ti tonn per hektar hvert eneste år.

– Ved hjelp av løsningen til Volvo Trucks kan vi øke produktiviteten gjennom hele sukkerrørplantens levetid på fem-seks år, forklarer Santa Terezinhas økonomi- og innkjøpssjef Paulo Meneguetti.

Til vanlig høstes sukkerrørene ved hjelp av høstemaskiner og manuelt styrte lastebiler som kjører ved siden av hverandre i lav hastighet. Når en lastebil er fullastet og kjører for å losse, kjører neste lastebil bort til høstemaskinen og gjentar prosessen. Den store utfordringen for lastebilsjåføren er å kjøre i samme fart som høstemaskinen og samtidig ha fullt fokus på å kjøre i sporet for å unngå å mose plantene i nærheten som utgjør neste års avling.

Automatisert styring med høy presisjon

Volvo Trucks har løst problemet via et sjåførassistentsystem som automatiserer styringen. Systemet sørger for at lastebilen alltid holder seg i sporet når den kjører til, ved siden av eller vekk fra høstemaskinen, slik at plantene ikke blir ødelagt. Ved hjelp av GPS-mottakere følger lastebilen et koordinatbasert kart gjennom sukkerrørplantasjen. To gyroskoper sørger for at hele kjøretøyet, og ikke bare forhjulene, styres med høy presisjon slik at lastebilen aldri viker mer enn 25 mm fra den angitte kjørebanen. Under lasting kan sjåføren velge å kjøre i en fastsatt hastighet ved hjelp av kjøretøyets cruisekontroll, eller å gi gass og bremse manuelt. Ettersom sjåføren slipper å konsentrere seg om krevende presisjonskjøring, blir det enklere å holde fokus og jobbe på en mer avslappet og tryggere måte gjennom hele skiftet.

– Med denne løsningen vil vi snart kunne øke produktiviteten til kundene våre i sukkerrørindustrien betydelig. Samtidig sørger vi for bedre kjøreforhold og økt sikkerhet for sjåførene deres. Dette vil igjen gjøre jobben mer appellerende, slik at det blir enklere å rekruttere og beholde sjåfører, sier Wilson Lirmann, som er administrerende direktør i Volvo-gruppen for Latin-Amerika.

I sommer går prosjektet videre til produktutviklingsfasen, og flere kjøretøyer blir satt ut i felttesting. Når det er gjort, kan man forvente å se løsningen i salg i nær fremtid. Allerede i inneværende år vil Volvo Trucks tilby kundene et avansert GPS-basert kartlesningssystem som gir sjåføren en langt enklere oppgave med å følge en fastlagt kurs – selv om selve styringen fortsatt utføres manuelt.

Flere testområder for autonome lastebiler

Den selvstyrte lastebilen som brukes til transport av sukkerrør, er et av Volvo Trucks’ forsknings- og utviklingsprosjekter for automatiserte kjøretøyer. For tiden gjennomføres testing av en autonom lastebil for gruvedrift i Kristineberg-gruven i Nord-Sverige. Samtidig tester vi en selvstyrt avfallsbil i Gøteborg. Formålet er å evaluere hvordan systemer med ulike grader av automatisering, kan bidra til høyere produktivitet, et bedre arbeidsmiljø og økt sikkerhet.