Meny
Feirer 60 år med livreddende sikkerhetsbelte – men mer kan gjøres!

Publisert
10.September.2019

Feirer 60 år med livreddende sikkerhetsbelte – men mer kan gjøres!

I år er det 60 år siden de første Volvo-sjåførene festet Nils Bohlins innovative tre-punkts sikkerhetsbeltet over skulderen for første gang. Selv i dag er sikkerhetsbeltet sett på som en av de viktigste trafikksikkerhetsinnretningen noensinne, estimert til å ha redde langt over en million liv.

Selv om vi vet at tre-punkts sikkerhetsbeltet redder liv og forhindrer skader, er det fortsatt for mange lastebilsjåfører som ikke bruker sikkerhetsbelte.

– Dette er en lek med livet og alt for mange liv har gått tapt på grunn av dette, sier Anna Wrige Berling, Volvo Trucks nye direktør for trafikk og sikkerhet. All statistikk viser at det ville vært vesentlig færre døde og skadde i ulykker, hvis bare sikkerhetsbeltet hadde vært brukt.

Det var i 1959 Volvo-ingeniør Nils Bohlin utviklet det moderne tre-punkts sikkerhetsbelte. Selv om designet ble patentert, valgte Volvo å gjøre patentet åpent, slik at alle bilprodusenter kunne ta ideen i bruk, uten noen form for kostnad. Denne avgjørelsen ble tatt med tanke på at alle, uansett om de kjørte en Volvo eller ikke, skulle kunne bruke dette sikkerhetsbelte og dermed være bedre beskyttet i bilen. Denne avgjørelsen har i ettertid vist seg å spare millioner av liv i hele verden.

– Ingen sikkerhetssystemer i bil har vært i nærheten av å redde så mange liv, eller forhindret alvorlige skader, som det tre-punkts sikkerhetsbeltet, sier Anna Wrige Berling.

En livreddende innovasjon – men ikke alltid tatt i bruk

Dessverre er det mange lastebilsjåfører som fortsatt ikke bruker sikkerhetsbeltet, både i Norge og i resten av verden.

– Volvo sin egen sikkerhetsrapport for 2017 viser at over halvparten av omkomne lastebilsjåfører hadde overlevd hvis de hadde brukt sikkerhetsbeltet i forbindelse med ulykken, forklarer Berling.

– Hva er så grunnen til dette?

– Dessverre er slik at en god del lastebilsjåfører tror at sikkerhetsbeltet er unødvendig, siden lastebilen er stor og tung.

Det er et faktum at bruk av sikkerhetsbeltet også er viktig å bruke i lastebil.

– Ser vi for eksempel på en lastebil som i en ulykke ruller over på taket, vil bruk av sikkerhetsbelte forhindre sjåføren fra å bli klemt mellom bilen og underlaget den ligger på.

Null-visjonen

Volvo Trucks har en null-visjon for ulykker i en Volvo lastebil, og mener at alle lastebilprodusenter, samferdselsmyndigheter, vei-entreprenører, eksperter på samferdsel og ikke minst sjåfører, burde jobbe sammen for å sikre et tryggere trafikkbilde i hele verden.

– Vi deler våre erfaringer, kunnskap og ekspertise innenfor trafikksikkerhet med alt fra universitetsmiljøer, forskningsinstitutter og partner-organisasjoner. Uansett hvor trafikksikkerhet blir debattert ønsker vi å være til stede og delta. Dette hjelper oss å lære mer om utfordringer og områder vi kan bli bedre på, og vi bruke innsikten til å se på potensielle løsninger for fremtidige lastebiler, sier Berling.

Anna Wrige Berling tar med seg mange års kunnskap og erfaring inn i sin nye stilling. Hun har bred erfaring fra arbeid med både passive og aktive sikkerhetsløsninger innenfor Volvo Groups forsknings- og produktutviklings-avdelinger. I perioden 2008 til 2013 ledet Berling Volvos skadekommisjon. Skadekommisjonen har siden 1969 etterforsket ulykkessteder og brukt disse erfaringene i utvikling av nye lastebiler og sikkerhetssystemer. Berling har en Master of Science of Engineering Physics fra Chalmers Univesity of Technology, i Gøteborg.