Meny
Ford er mest solgte nyttekjøretøy i Europa

Publisert
16.April.2015

Ford er mest solgte nyttekjøretøy i Europa

Ford var Europas mest solgte nyttekjøretøymerke i Europa i 1. kvartal og den utvidede Transit-serien hadde sin høyeste markedsandel på 20 år.

I årets tre første måneder solgte Ford 70.646 nyttekjøretøy i sine 20 europeiske markeder* – en økning på 42,4% sammenlignet med 1. kvartal 2014. Markedsandelen steg med 2,8 prosentpoeng til 13,3% hittil i år og mars separat oppnådde en markedsandel på hele 14,3%.

– Den sterke veksten i vårt nyttekjøretøysalg er drevet av etterspørselen etter de fire nye modellene i Transit-serien og Ford Ranger, sier Per Gunnar Berg påtroppende adm. dir. hos den norske Ford-importøren.

– Fords fullstendige fornyelse av sitt nyttekjøretøyprogram, og veksten i markedsposisjon i Europa fra nr. 7 i 2012 til nr. 1 i 2015 viser at vi tilbyr kundene våre det de etterspør og trenger.

Ford Transit øker med 27 prosent

Fords Transit-familie – som i år fyller 50 år – har ledet an salgsveksten. Samlet etterspørsel for Transit og Transit Custom økte med 27%, med over 45.000 enheter solgt i 1. kvartal, mens salget av Transit Connect steg med 69%. Transit Courier, den første småbilen i Transit-serien, solgte 4.400 enheter.

Også Ford Ranger pickup avsluttet et sterkt 1. kvartal, som mest solgte kjøretøy i sin klasse med 6.578 solgte pickuper, en vekst på 46% i forhold til samme periode året før.

Også i Norge opplever Ford en betydelig økning når det gjelder salg av nyttekjøretøy. I 1. kvartal oppnådde merket en markedsandel på 16,2% mot 11% i 1. kvartal 2014. Det tilsvarte en volumvekst på hele 62,4%. I Norge har alle modellene hatt vekst med imponerende 62,4% på Transit Connect, 9,3% på Transit Custom, 525% på 2-tonns Transit og 11,7% på Ford Ranger.

Ford Courier har ikke vært i salg et helt år enda, men vi opplever større etterspørsel etter hvert som kundene blir kjent med at denne bilen finnes på markedet. Ford må helt tilbake til 1979 for å finne tilsvarende markedsandel på det norske nyttekjøretøymarkedet avslutter Berg.