Meny
Fraktet 108 år gammelt lokomotiv

Publisert
28.March.2017

Fraktet 108 år gammelt lokomotiv

Bring fraktet verdens nordligste lokomotiv fra Svalbard til Sørumsand tur-retur. Lokomotivet er opprinnelig fra 1909, og kom til Ny-Ålesund i 1917. Det var trolig i drift til 1950-årene. Det har blitt restaurert ved spesialverkstedet på Urskog-Hølandsbanen.

I fjor fraktet Bring et 108 år gammelt lokomotiv fra Ny-Ålesund på Svalbard til Urskog-Hølandsbanen sitt verksted på Sørumsand. Her ble den verdifulle doningen, som hadde begynt å smuldre etter hard medfart fra vær og vind, restaurert. 10 måneder og omtrent 300 arbeidstimer senere fikk Bring igjen oppdraget med å returnere det tilbake til Svalbard.

Strenge sikkerhetsregler

– Dette er like nervepirrende nå som da det kom inn, sier tekniker Are Eeg ved verkstedet når Bring-sjåfør Kjetil Pettersen skal hente lokomotivet.

Det nyrestaurerte klenodiet må nemlig heises med kran ut fra vogngården på verkstedet og over på hengeren bak Pettersens semitrailer. Det går heldigvis smertefritt for seg, og lokomotivet heises på Bring-bilen. Neste destinasjon er CargoNets jernbane på Alnabru i Oslo.

– Derfra skal det på tog til Narvik, og så på bil til Tromsø. Til slutt skal det over til Svalbard med båt, sier Pettersen.

Før Pettersen kan kjøre, må lokomotivet sikres på hengeren. CargoNet stiller strenge krav til hva som kan fraktes på jernbanen. Verkstedarbeiderne hjelper til med å sikre med stropper og presenning. Det tar nesten en time.

– Man kan ikke sikre lasten for ordentlig. Ingenting kan henge og slenge på utsiden her, da vil ikke CargoNet ta det med seg på toget, sier Pettersen.

Restaurert av postmann

Lokomotivet ble bygget i Berlin i 1909, og kom til Ny-Ålesund i 1917 som et av mange kullfraktende damplok på verdens nordligste jernbane. Her var det i drift til rundt 1950. De siste årene har det stått utendørs til minne om gruvetidene, men vær og vind hadde gjort at metallet begynte å ruste og smuldre. Eieren Kings Bay fikk støtte fra Riksantikvaren til å redde kulturminnet.

Hos verkstedet på Urskog-Hølandsbanen har et tjuetalls personer vært i sving både dag og natt for å restaurere lokomotivet. En av de som har bidratt mye, er postmann Anders Ole B. Kleven fra Årnes.

[img id=”1″]

– Motivasjonen min for å være med er at jeg er en entusiastisk mann med stor interesse for damplokomotiv. Å sette et lokomotiv tilbake slik det en gang så ut, er en interessant jobb.

Oppussingen er håndarbeid, og det brukes de samme byggemetoder som da damplokomotivet var nytt i 1909.

– Vi skiftet blant annet plater med rust, erstattet med nye plater og malte opp igjen med riktig maling. Det var en lærerik periode for oss, sier Kleven.

Spesiell frakt

Når Pettersen kjører avgårde med lokomotivet, kaster folk lange øyne etter den utradisjonelle lasten. Lokomotivpipa har blitt demontert og lagt inni loket, så klaringen til bruer og tuneller er god.

– Jeg må nok også stoppe underveis for å sjekke stroppene, lasten kan rikke på seg så de blir litt slakkere, sier han.

Pettersen jobber til vanlig på Bring på Karihaugen, og kjører mye for store kunder som Wittusen & Jensen og Continental.

Det er ikke hver dag han har med seg et lokomotiv på hengeren.

– Sånne oppdrag synes jeg er kjempegøy. A4-kjøring er kjedelig, jeg er ingen A4-mann, sier han med et smil.

Hos CargoNet er både portvakt og truckførere raskt ute med mobilkameraene når Pettersen kommer med lokomotivet. Til og med de synes dette er et uvanlig syn. Deretter sjekker de at alt er sikret riktig, og gir Pettersen tommelen opp før de tar med seg lasten videre.

– Da var oppdraget utført, og dette har utvilsomt vært en kul og annerledes dag på jobb, avslutter Pettersen.