Publisert
25.June.2021
Fremgangen med netthandel stiller krav til bedriftens Last Mile levering
I mange bransjer, som distribusjon og handel, er Last Mile levering en viktig del av selskapenes leveringsstrategier. Med en kraftig økning i nordisk netthandel det siste året, har Last Mile levering blitt stadig viktigere og utgjør i dag en betydelig del av kundens shoppingopplevelse. Dan Hellström, Senior Account Executive i Descartes i Norden, kommenterer den økte e-handel, hvilke krav det innebærer og hvor viktig det nå er med smarte og effektive leveranser de siste kilometerne.
Strategier og ressurser for Last Mile levering utvikler seg raskt og blir stadig viktigere for bedrifters lønnsomhet og kundeforhold. Det som ble ansett som beste praksis for bare to år siden, har blitt normen med utviklingen av netthandel i dag.
– Evnen til raskt, pålitelig og med presisjon å kunne levere et produkt til kunden og samtidig tilby merverditjenester som montering eller avhending av konsumert emballasjemateriale, forbedrer kundeforhold og øker inntektene. Kunden ønsker å velge riktig tidspunkt for levering, vi vet at dette er ekstremt viktig for å gjøre dagens kunder fornøyde. 80 prosent av kundene fullfører aldri bestillingen, ofte på grunn av begrensede leveringsalternativer ved utsjekking. Hos kunder som også krever betydelig kortere leveringsintervaller enn før, øker kompleksiteten og koordineringsbehovet for levering de siste kilometerne, sier Dan Hellström.
Administrer utfordringene med planlegging og struktur
”En rapport fra PostNord viser at netthandel vokser allt raskere i Norge og at 22 prosent valgte å handle mer på nettet i 2020, noe som selvfølgelig skaper noen utfordringer for bedriftene. Men gjennom optimalisert leveringsplanlegging og en utdannet arbeidsstyrke som følger etablerte arbeidsmetoder og retningslinjer, kan bedrifter møte utfordringene som følger med Last Mile levering.
– Planlegging som følger fastsatte retningslinjer må også kombineres med en eller annen løsning for ruteoptimering. Bare for å kunne produsere en best mulig modell for levering og for å kunne identifisere rutene som både øker kundeopplevelsen og maksimerer lønnsomheten. Med ruteoptimering kan du tilby kundene raskere leveranser, strammere leveringsvinduer og flere forskjellige merverditjenester. Teknologien gjør det også mulig for de ansvarlige å sikre sjåførenes effektivitet, status og sikkerhet. I tillegg har sjåfører muligheten til å kommunisere statusen til kontoret på en enkel måte og sikre at de riktige varene blir levert til kunden, avslutter Dan Hellström.