Meny
Godstransporten vinner på ferjefri E39

Publisert
10.April.2015

Godstransporten vinner på ferjefri E39

Reduserte godstransportkostnader langs ferjefri E39 gir betydelige positive næringsøkonomiske netto ringvirkninger. Dette vil komme hele landet til gode.

Det viser en ny TØI-rapport der det er prøvd ut ny metodikk og nye innfallsvinkler for å gi et bilde av den totale samfunnsøkonomiske virkningen av en ny ferjefri E39 fra Kristiansand til Trondheim. Rapporten tar ikke stilling til hvorvidt en full utbygging av ferjefri E39 er samfunnsøkonomisk lønnsomt, men har kun sett på nyttesiden av prosjektet.

[factbox id=”1″]

TØI har utviklet og anvendt en Spatial Computable General Equilibrium (SCGE) –modell for å beregne direkte- og indirekte- nyttevirkninger av prosjektet.

Resultatene tyder på at det er betydelige ringvirkninger knyttet til reduserte godstransportkostnader og at disse effektene kommer hele landet til gode. Videre viser resultatene at relativt høye bompenger demper de næringsøkonomiske ringvirkningene av ny ferjefri E39.

Det finnes derimot ingen produktivitetsgevinster knyttet til økt arbeidspendling utover de nytte-effektene som beregnes i de tradisjonelle nytte-kostnadsmetodene. Analysene indikerer at tiltaket i stor grad vil påvirke de lange regionale transportene, og i mindre grad de korte arbeidspendlingsturene.

Rapporten er skrevet på oppdrag av Statens vegvesen Region vest.