Meny
Godt bærekraftsarbeid bidrar til andreplass i ny omdømmemåling

Publisert
23.October.2018

Godt bærekraftsarbeid bidrar til andreplass i ny omdømmemåling

I en fersk omdømmemåling fra kommer TINE på andreplass, bare slått av Coop Norge. Totalscoren på 82 er det høyeste TINE har oppnådd.

Resultatet i undersøkelsen bygger på intervju med nærmere 1000 personer og måler de 95 største selskapene i Norge.

Best likt blant unge og gamle

Til sammen 82 prosent av de spurte svarer at de har et ganske godt eller meget godt inntrykk av TINE. Tilsvarende tall for Coop Norge er 84 prosent, mens Vinmonopolet kommer på tredjeplass blant næringsmiddelaktørene med 79 prosent. Kvinner liker oss bedre enn menn. Unge under 25 år og 60+ er aldersgruppene vi scorer høyest blant, mens blant landsdelene kommer Nord-Norge på topp.

TINE har størst framgang på miljøbevissthet, der de ligger hele 17 prosentpoeng foran neste bedrift i gruppen næringsmidler/dagligvare. TINE gjør det relativt sett dårligst på økonomi og lønnsomhet.

Ser resultatet av målbevisst arbeid

På området samfunnsansvar og moral har TINE i perioden 2011 til 2018 aldri hatt en høyere score.

– Det siste året har både Kukraft, fornybar energi på meierier og transport vært tiltak med høy prioritet ute i virksomhetsområdene og bred kommunikasjon rundt. Dette er eksempler som gjør bærekraft til en integrert og kommersiell viktig del av virksomheten. Jeg vil takke hele TINE som har bidratt til dette resultatet og jeg vil takke forbrukerne for den tilliten de viser oss, sier konsernsjef Hanne Refsholt.

Hun legger til at det er ekstra hyggelig å legge merke til at TINE har en betydelig framgang både på miljøbevissthet og samfunnsansvar.

– Dette er områder vi i flere år har jobbet målrettet med, både å gjennomføre tiltak og fortelle hva vi gjør innenfor miljø og bærekraft. Vi har fortsatt mye vi kan ta tak i, og det er mange som puster oss i nakken. Det gledelige resultatet i 2018 er en skikkelig inspirasjon til fortsatt iherdig innsats, avslutter Refsholt.