Publisert
27.January.2016
Internett gjør bilturen tryggere
Når Internett blir en integrert del av bilen, og kobles opp mot bilens førerassistansesystemer, vil bilturen i fremtiden bli både tryggere og mer miljøvennlig.
Teknologiske løsninger til bilbransjen
Det er Continental som kom med denne fremtidsvisjonen på den internasjonale teknologiutstillingen CES i Las Vegas denne måneden. Continental er mest kjent for sin produksjon av dekk, men den tyske industrigiganten er også en av de største leverandører av teknologiske løsninger til bilbransjen.
– Å gjøre internett til en integrert del av bilen krever nytenking fra hele bransjen. Alt fra grensesnittet mellom menneske og maskin til drivverket må utvikles. I Continental jobber vi nå med noe som kalles dynamisk eHorizon, som vil endre både underholdningsaspektet av det å kjøre bil, men enda viktigere gjøre bilturen både sikrere og mer miljøvennlig, sier Helmut Matschi, som er sjef for interiørdivisjonen hos Continental.
eHorizon
Kort fortalt fungerer den dynamiske funksjonen av eHorizon på en slik måte at bilens førerassistansesystemer mottar informasjon fra Internett som kan varsle om alt fra trafikkarbeid, dårlig vær, midlertidig hastighetsbegrensning og til og med ulykker som venter rundt neste sving. Dette får man til ettersom bilene med dette systemet ikke bare innhenter informasjon, men også deler informasjon fra sine sensorer og kameraer med andre trafikanter.
– Dette er en spennende teknologi hvor man kan si at bilen ser rundt svingen for deg. I fremtiden kan bilen for eksempel vite at det er en ulykke rundt neste sving, og bremse, selv om du ikke har sett ulykken. Internett gjør det mulig å samle og dele informasjon fra Continentals informasjonsdatabase. Jo mer omfattende denne databasen er, jo sikrere vil det være for bilistene, fordi bilene selv vil vite hva som skjer der ute, forteller Hege Eike Lie, markedssjef hos Continental Norge.
Sparer drivstoff
Continental har testet ut denne teknologien i flere år, og har også utviklet et system som gjør at bilen – eller lastebilen – vil kunne bruke mindre drivstoff ved å bruke eHorizon. Basert på presise data om topografi og signaler fra bilens GPS-system, vil sensorer i bilen påvirke den adaptive cruisekontrollen til å fungere slik at kjøretøyet bruker minst mulig drivstoff. Kjøretøyet vil for eksempel gi ekstra gass for å forberede seg på en bratt stigning, eller bare trille i en nedoverbakke. Lastebilprodusenten MAN har brukt dette systemet i over et år, og kan dokumentere at de har spart seks prosent drivstoff med dette. Continental har også testet ut dette systemet på hybridbiler, og kan vise til en drivstoffbesparelse på over fire prosent.
– I Continental har vi en visjon, Vision Zero, hvor vi ser for oss en fremtid helt uten ulykker. Ved hjelp av gode dekk og gode, fremtidsrettede førerassistansesystemer tror vi dette er et realistisk fremtidsscenario. Teknologien vi viser frem i dag er også et steg på veien mot selvkjørende biler, hvor vi også har kommet langt i utviklingen, sier Eike Lie.
Continental er blant de største aktørene på utvikling av teknologi for førerløse biler, og har testet ut disse systemene i flere år. Det tyske selskapet tror på fullverdig automatisert kjøring i 2025, og har 1300 ansatte hos Continental som jobber med denne utviklingen.
Innovative operativsystemer
Continental utvikler også innovative operativsystemer, som de også viste frem på CES-messen i Las Vegas. På neste generasjon infotainmentplattform kan man flytte innhold fra skjerm til skjerm, etter førerens behov eller kjøresituasjonen – og smarttelefonen dukker selvsagt opp på skjermene.
Med sitt såkalte Curved Centerstack System, fører Continental an innenfor interiørdesign. Systemet kombinerer to 12,3 tommers AMOLED berøringsskjermer som takket være innovative støpeprosesser er av plast, og ikke dyrere materiale som glass som har vært vanlig tidligere.
Continental har også utviklet et stort utvalg av frontplater, som kun er 17 millimeter tykk og uten noen mekaniske knapper. Dermed kan de lett byttes på service, mens maskinvaren i bakgrunnen forblir uberørt, noe som vil redusere verkstedkostnader.