Meny
Introduserer nye overvåkningstjenester for å maksimere driftstid

Publisert
12.September.2018

Introduserer nye overvåkningstjenester for å maksimere driftstid

Volvo Trucks benytter nye metoder for å følge med på og analysere essensielle komponenter i sanntid for å forhindre potensielle funksjonsfeil som kan skape forstyrrelser i kundens virksomhet. I Sverige er det blitt lansert en ny driftstjeneste for dekk, samtidig som det i Europa er blitt lansert et stort pilotprosjekt for avansert overvåkning av lastebiler. Ved at man i tillegg bruker maskinlæring, vil man med enda større nøyaktighet kunne forutse og forhindre uønsket stans.

– Ny teknologi som følger med på og analyser av lastebildata i sanntid åpner for spennende muligheter når det gjelder å forutse feil lenger inn i fremtiden og med større presisjon. Alt dette er en del av vår kontinuerlige innsats for å holde våre kunders lastebiler på veien, sier Markus Efraimsson, Vice President Uptime, Volvo Trucks.

En ny driftstjeneste for dekk måler dekktrykket og temperaturen i sanntid. Resultatene er tilgjengelig i en app, hvilket gjør at både sjåføren og eieren lettere kan oppdage gradvis punktering og unngå mulige dekkeksplosjoner som medfører uforutsett stans og høye utgifter. I tillegg innebærer den nye tjenesten lavere drivstofforbruk og høyere kjørelengde for hvert dekk, ettersom den sikrer korrekt trykk og temperatur. Denne dekkdriftstjenesten vil introduseres gradvis på de europeiske markedene.

Har forhindret et stort antall potensielle havari

Volvo Trucks utfører også et pilotprosjekt som består av ulike elementer beregnet på faste kunder med selskapets Volvo Gold-kontrakt. Ved å følge med på og analysere data fra tusenvis av lastebiler i sanntid, har man forhindret et stort antall potensielle havari. Dette har ført til forbedring i både driftstid og produktivitet.

Målet er å forutse komponentfeil før de oppstår, og å tilby kundene optimal planlegging av tjenesten. Når et potensielt problem oppdages ved et av Volvo Trucks Monitoring Center, blir kundens lokale Volvo-verksted varslet slik at det kan iverksettes forebyggende tiltak.

– Vi ser driftstid fra kundens synsvinkel. Vår målsetning er å sikre at kunden ikke opplever noen form for uønsket stans, sier Markus Efraimsson.

Neste trinn er å gradvis introdusere maskinlæring. Denne formen for kunstig intelligens gjør det mulig å samle og analysere betydelige mengder lastebildata med tanke på forskning og utvikling. Den gjør at Volvo Trucks lærer stadig mer om lastebilens tilstand og daglige ytelse, og oppnår tilsvarende kunnskap om tusenvis av tilhørende lastebiler.

Ved hjelp av avansert datamodellering og -analyse tar man sikte på å kunne oppdage og identifisere skjulte mønstre for å forutse komponentfeil lenge før de oppstår, noe som øker sjansen for at nødvendig vedlikehold eller reparasjon kan bli utført under et oppsatt vedlikeholdsbesøk, for således å maksimere lastebilens driftstid.