Meny
Lanserer nye tjenester for kontrollører og verksted

Publisert
12.July.2018

Lanserer nye tjenester for kontrollører og verksted

Nye krav til godkjenning av kontrollører som jobber med EU-kontroll.

– Bakgrunnen er nye krav til personlig godkjenning av alle kontrollørene som utfører EU-kontroll, forteller Leif Magne Halvorsen i Statens vegvesen.

Alle som utfører EU-kontroll må heretter ha en personlig godkjenning, det krever nytt regelverk som har bakgrunn i et EU-direktiv. For å få godkjenning må kontrollørene dokumentere grunnkompetanse og levere politiattest i tillegg til å gjennomføre opplæring.

Overgangsordninger fram til 1. oktober 2021

De som allerede jobber som kontrollører og som er meldt inn av arbeidsgiver, er i en overgangsordning frem til 1. oktober 2021. Innen den tid må de gjennomføre opplæring og levere politiattest som dokumenterer tilfredsstillende vandel. Først da oppnår de personlig godkjenning for den kjøretøytypen de kontrollerer i dag.

I framtida blir det annerledes. Fra 1. oktober kreves fagbrev for å bli ansatt som kontrollør. Nye kontrollører må også gjennomføre et mer omfattende opplæringsløp.

En tjeneste er for kontrollørene

I den nye tjenesten på dinside kan kontrollørene nå gå inn for å sjekke om de er registrert på overgangsordning, og hva som gjenstår for å få godkjenningen, sier Halvorsen.

Han forteller at fordelen med godkjenningsordningen er å sikre likere kontroller og vurderinger hos de ulike kontrollorganene.

Den andre for de som driver opplæring

Flere kursarrangører er godkjent for å drive opplæring av kontrollørene.

Nå lanserer vi også en tjeneste på dinside der kursarrangørene logger inn og registrerer alle som har gjennomført opplæring og oppnådd læremålene på de ulike kursene, sier Halvorsen.