Meny
Leverer hurtiglading til landets største elbussprosjekt

Publisert
01.March.2018

Leverer hurtiglading til landets største elbussprosjekt

Leveransen på hurtigladesystemer for 35 batterielektriske busser av ulike fabrikat gjør Trondheim ledende på utslippsfri kollektivtransport.

ABB leverer åtte HVC 450P hurtigladeløsninger, hver på 450 kilowatt, til Trøndelag fylkeskommune. Tide Buss skal kjøre 25 Volvo 7900 og 10 Heuliez GX 437 helelektriske busser, sistnevnte leddbusser, på fire linjer på 12 til 15 km fra høsten 2019. Dette er et av de første store kommersielle elbussnettverk hvor forskjellige busser benytter samme ladeløsninger.

– Samarbeidet med ABB gjør at vi kan levere en pålitelig løsning med høy kvalitet hvor batterielektriske busser fra ulike produsenter deler på ladeinfrastrukturen. Ut over stordriftsfordeler og god avkastning på investeringen støtter samarbeidet vår satsing på å levere førsteklasses transporttjenester i regionen, forteller Per Olav Hopsø, leder i hovedutvalget for transport i Trøndelag fylkeskommune.

Med den fleksible hurtigladeinfrastrukturen for batterielektriske busser er byen godt rustet for en bærekraftig vekst i kollektivtrafikken.

– Steffen Waal

– Med hjelp av innovative selskaper som ABB blir offentlig transport i Trondheim utslippsfri i 2019.

Utslippsfri massetransport

Pantografladerne installeres ved endestasjonene på de fire busslinjene og kan lade batteriene på tre til seks minutter. De følger OppCharge-standarden, som gjør at ulike elbusser kan lades med det samme systemet.

– Vi er stolte over å samarbeide med Trøndelag fylkeskommune, som nå sørger for utslippsfri massetransport i Trondheim. Med den fleksible hurtigladeinfrastrukturen for batterielektriske busser er byen godt rustet for en bærekraftig vekst i kollektivtrafikken. Det er et viktig bidrag til det grønne skiftet, sier Steffen Waal, administrerende direktør ved ABB i Norge

Laderne inngår i ABB Ability-porteføljen av oppkoblede løsninger. Det gir god innsikt i bruksmønsteret, bedre styring, maksimal oppetid, økt effektivitet og optimal drift. I leveransen inngår ti års drift og vedlikehold av laderne.

Hurtigladerne skal leveres i februar 2019 og skal etter planen være i full drift fra august 2019, på disse linjene:

Dragvoll-sentrum-Marienborg/Øya (linje 12)
Romolslia-sentrum-Strindheim (linje 20)
Vikåsen-Singsaker-sentrum-Brattøra (line 25)
Flatåsen-Tonstadkrysset (linje 40)