Meny
Logistikkfremtiden er nå

Publisert
12.June.2020

Logistikkfremtiden er nå

Roboter, førerløse kjøretøy, kunstig intelligens … Fremtiden for logistikk høres ut som noe tatt ut av manuset til en film. Men fakta er at kunstig intelligens allerede har endret måten vi jobber med logistikk på.

Leserinnlegg av Johan Broman, Amazon Web Services.

Det grunnleggende målet med kunstig intelligens, eller AI, er å gjøre hverdagen enklere. Dette kan være gjennom å redusere potensialet for menneskelige feil, oppdage muligheter basert på fakta og data, maskinlæring eller til og med drive intelligent automasjon.

Et eksempel er hvordan Amazon bruker maskinlæring for å forutsi etterspørselen etter et produkt for å imøtekomme kundenes krav til bekvemmelighet, kostnader og leveringshastighet. Amazon bruker også kunstig intelligens for å beregne hvor mange sjåfører som er nødvendig til enhver tid. Appen Flex beregner vekt og antall pakker som skal til de samme nabolagene, og hvilke pakker som passer inn i de tilgjengelige bilene. Til og med leveringsrekkefølge anbefales.

Et annet eksempel er ARAMEX som er en verdensomspennende leverandør av logistikk- og transportløsninger. Selskapet håndterer tusenvis av forespørsler per minutt. Ved bruk av Amazon SageMaker, som er en tjeneste som gir enhver utvikler muligheten til å bygge, trene og distribuere maskinlæringsmodeller raskt, er nøyaktigheten økt med 74 prosent når transittiden beregnes. Altså den totale tiden som løper fra det det tiden fra når leverandøren gjør varen tilgjengelig til varen ankommer mottakeren.

Amazon SageMaker er en fullstendig administrert tjeneste som gir enhver utvikler og dataforsker muligheten til å bygge, trene og distribuere maskinlæringsmodeller raskt. SageMaker fjerner den tunge løftingen fra hvert trinn i maskinlæringsprosessen for å gjøre det lettere å utvikle modeller av høy kvalitet.

Transportbransjen i USA består av flere avsendere og transportører som kobles sammen manuelt via meglere. En modell som i praksis betyr at bilene er tomme i hele 40 prosent av kilometerne de er på veien. Det Seattle-baserte selskapet Convoy har tak i denne problemstillingen. Ved å bruke Amazon SageMaker analyseres millioner av fraktjobber og biler og sjåfører for å anbefale kostnadseffektive treff. Resultatet er at tomme lastebiler fylles opp, som igjen betyr økt lønnsomhet og reduserte utslipp.

Dette er noen eksempler som vi i Amazon Web Services er involvert i, og det finnes en rekke flere. Poenget er at kunstig intelligens revolusjonerer logistikkens verden. Det kan kanskje virke som en klisje eller en hype, men det er likefullt realiteten. Teknologien endrer fundamentalt måten pakker beveger seg på rundt i hele verden – være seg om det er på grunn av forutsigbare analyser, selvkjørende biler eller bruk av robotikk.

Med AI øker effektiviteten enormt. Bare det å kunne forutse etterspørselen og bedre kapasitetsplanlegging gjør at logistikkselskapet kan være langt mer proaktive. Ved å vite hva de kan forvente, kan for eksempel antall biler reduseres.

Et annet viktig tema er bruk av automatiserte roboter. De lokaliserer, sporer og flytter varer på et lager, og de formidler og sorterer ut store pakker i distribusjonsnav. Stadig flere tar i bruk læringsalgoritmer for å skape autonome beslutninger til prosesser i form av å identifisere, analysere, teller, plukke og manipulere varer. Plukking er faktisk den mest arbeidskrevende delen i en logistikkprosess. Ved å ta i bruk AI og roboter, kan pakketyper identifiseres på mindre enn 0,2 sekunder for å deretter å plasseres på korrekt sted.

Dette er bare noen eksempler på hvordan teknologi endrer en hel bransje. Teknologi har en helhetlig innvirkning på måten vi sender varer på. De kommende årene og tiårene kommer garantert til å bety økt samarbeid mellom logistikkselskap og teknologiselskap for å levere enda bedre løsninger.

Kunstig intelligens og IoT er i ferd med å ta over alt som har med transportstyring å gjøre. Teknologiene optimaliserer forsendelsen og gjør prosessene mer effektive, produktive og lønnsomme. Takket være denne type teknologi vil bekymringer knyttet til transportkapasitet være en saga blott i tiden som kommer.