Meny
Maxus dekker nå alle behov innenfor elektriske transportbiler Foto: RSA

Publisert
15.February.2022

Maxus dekker nå alle behov innenfor elektriske transportbiler

Maxus er allerede godt i gang med å kunne tilby elektriske spesialbiler i et marked hvor dette er svært etterlengtet.

Maxus e-Deliver 9 ble lansert i starten av 2021 som helelektrisk kassebil i markedet for store varebiler. Med store kunder med på laget som for eksempel Posten Norge, DHL-samarbeidspartnere, Veidekke og flere norske kommuner, oppnådde e-Deliver9 en markedsandel på hele 75% innen segmentet store elektriske varebiler i 2021.

Salgssjef i Maxus Norge, Bernhard Jahnsen, mener e-Deliver 9 fyller et etterlengtet behov i et stadig mer elektrifisert segment.

– Maxus e-Deliver 9 har i praksis hatt hele dette markedet for seg selv. Vi var tidligst ute med å kunne levere elektriske alternativer blant store varebiler med ytelser som tilfredsstiller dette markedet. I tillegg til dette har vi korte leveringstider og et hav av muligheter til å dekke de fleste behov innen helelektriske spesialbiler, sier Jahnsen.

e-Deliver 9 ble tilgjengelig i chassis-utgave sommeren 2021, med muligheter for ombygning til både plan- og skapbil.

– Vi samarbeider med solide aktører med lang erfaring innenfor påbygg og spesialbygg, og opplever god dialog mellom disse aktørene og våre forhandlere, for å gi kunden den skreddersømmen som etterspørres, sier Jahnsen.

Maxus e-Deliver 9 leveres i mange varianter. Kassebil-utgaven kan leveres med 9,7 m3, 11 m3 og 13m3 varerom, med tre forskjellige batterialternativer fra 51,5 kWt opptil 88,5 kWt.

Chassis-utgavene leveres i to lengder, som gir kunden alternativer for påbygg av plan i to lengder og skapbil med varerom opptil 19m3.

E-Deliver 9 planbil kan leveres med 1- eller 3-veis tipp, og e-Deliver 9 skapbil kan leveres med bakløfter.

Nytt av året er at flere av e-Deliver 9-variantene kan leveres i N2-utgaver. I praksis betyr dette en økt totalvekt, noe som gir økt nyttelast. Innehaver av et EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn med tillatt totalvekt over 3500kg, men ikke over 4250kg, der vekten som overstiger 3500kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet.

Dette åpner for å føre elektriske varebiler med totalvekt opptil 4250kg på B-førerkort.

Samtidig er alle biler med totalvekt over 3500kg underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelser, som krever at man benytter fartsskriver. Det er et unntak i Norge som gjør at man kan føre elektriske varebiler med totalvekt fra 3500kg og opptil 4250kg uten å være underlagt kjøre og hviletidsbestemmelsene, så lenge man holder seg innenfor en radius på 100 km fra registrert firmaadresse. Uavhengig om bilene føres innenfor en radius på 100 km eller ikke, kan bilene føres på vanlig B-førerkort.

Jahnsen legger til at alle offentlig innkjøp av kjøretøy skal være helelektriske, og alle bedrifter med oppdrag til det offentlige er pliktet til å utføres med elektriske biler.

– Maxus har nå mulighet til dekke de aller fleste behov inne elektriske transportbiler, sier Jahnsen.

Med Norges bredeste utvalg av elektriske varebiler, kan Maxus levere el-varebiler fra 2,2m3 til 19m3 varerom med sine modeller Euniq5 varebil, e-Deliver 3 og e-Deliver 9.