Meny
Med unikt transporttilbud Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Foto: Håvard Storvestre

Publisert
06.November.2019

Med unikt transporttilbud

Color Line har etablert en nyskapende intermodal transportløsning med skip fra Oslo til Kiel og tog videre til Verona i Italia. Løsningen er både mer miljøvennlig og kostnads- og tidseffektiv sammenliknet med transport som benytter det europeiske motorveinettet.

Color Line-toget fra Kiel til Verona

I samarbeid med tyske Kombiverkehr har Color Line etablert en egen togrute mellom Kiel i Tyskland og Verona i Italia. Color Line kan også tilby plass på avganger med Kombiverkehr-tog til knutepunkter som Wien, Nürnberg, Köln, Duisburg, Ludwigshafen, München og Basel. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Fra disse knutepunktene kan man videre nå for eksempel Spania og byer på den franske rivieraen.

Intermodale løsninger fjerner tungtransport fra veiene og kutter miljøutslipp

På terminalen i Kiel løftes trailer-traller av toget og trekkes deretter inn på fraktskipet Color Carrier med retning Oslo. En direkte rute med tog og skip fra Verona til Oslo og vice versa. Transittiden til Norge vil være mellom 45 og 67 timer avhengig av hvilken by godset hentes eller leveres til. Foto: Chris Speck

 

Intermodale løsninger er tidsbesparende, kostnadseffektivt og miljøvennlig sammenliknet med å sende lasten langs veiene. Ved å fjerne trailere fra vei bidrar de intermodale løsningene også til å avlaste veinettet med færre trailere og gir en reduksjon i utslipp av CO2. Fraktskipet M/S Color Carrier og de to cruiseskipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic kan samlet årlig frakte ca 80 000 trailere på strekningen mellom Oslo og Kiel. Det tilsvarer i lengde en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø.

– Color Lines nye fraktrute som strekker seg fra Oslo til knutepunkter i Europa er innovasjon i praksis, og viser at transportsektoren tar miljøutfordringene på alvor, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Bidrar til å nå klimamål og utfordrer etablerte fraktruter

Å flytte frakt fra vei til sjø og bane er et viktig bidrag for å nå myndighetenes klimamål.

– Intermodale løsninger er en ny og spennende måte å tenke godstransport på. Resultatet er positivt for miljøet samtidig som bedriftene sparer tid og kostnader når de velger sjøen som transportåre kombinert med tog, sier Trond Tønjum, salgs- og markedsdirektør i Color Line Cargo.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstrafikken til og fra Norge med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor.