Meny
Mer bærekraftig sjøtransport: ABB-teknologi skal drive nye hybridferger ABB i Norge leverer teknologi som skal drive nye hybridferger i Østersjøen. Illustrasjon: Remontowa

Publisert
07.April.2022

Mer bærekraftig sjøtransport: ABB-teknologi skal drive nye hybridferger

ABB i Norge leverer automatisering, kraft- og fremdriftsløsninger for tre hybrid-elektriske passasjer- og bilferger som skal operere i Østersjøen. Komplette løsninger som inkluderer batterier, Azipod® elektrisk fremdrift og landstrøm vil optimalisere de nye ferger for miljøvennlig drift og passasjerkomfort

ABB i Norge har signert en stor ordre med den polske skipsbyggeren Remontowa Shiprepair Yard S.A. for å levere integrert automatisering, kraft- og fremdriftsløsninger til tre store passasjer- og bilferger som skal operere i Østersjøen. De 195 meter lange ferger vil hver ha kapasitet til opptil 400 passasjerer og 200 lastebiler og vil bli levert til det polske ferjeselskapet Polskie en for en i 2025, 2026 og 2027. Ordren ble booket i første kvartal 2022. Finansielle detaljer i kontrakten ble ikke avslørt.

Østersjøen har noe av den tetteste sjøfartstrafikken i verden, med rundt 2000 store skip som seiler til enhver tid1. Den internasjonale maritime organisasjonen (IMO) har utpekt Østersjøen som et utslippsreguleringsområde med strengere kontroller for å minimere miljøpåvirkningen fra skip.

Økt elektrifisering og energieffektivitet vil spille en viktig rolle for å avkarbonisere maritim transport. Elektrifisering av skip, med elektrisk fremdrift, byr på full integrasjonen av kraft og utstyr ombord, noe som gir betydelige gevinster i sikkerhet, effektivitet og bærekraft for nye ferger.

Hver av fergene vil utstyres med to 7,5 megawatt Azipod® elektriske fremdriftsenheter som vil bidra til å oppnå en høy grad av manøvrerbarhet og effektivitet i havneoperasjoner. Azipod®-teknologi har en dokumentert evne til å kutte drivstofforbruket opptil 20 prosent sammenlignet med tradisjonell fremdrift. Uavhengig forskning2 indikerer at Azipod®-fremdrift gir drivstoff- og utslippsbesparelser for ferger som kan beløpe seg til nesten 1,7 millioner dollar og 10 000 tonn CO2-utslipp per skip per år.

Ved å integrere multi-drivstoffmotorer med batterier, balanserer ABBs energistyringssystem (PEMS™) bruken av de forskjellige energikildene ombord, noe som muliggjør ytterligere gevinster i driftseffektivitet og reduserer utslipp.

De tre fergene vil også bruke landstrøm fra ABB. Det muliggjør ytterligere utslippsreduksjoner. Samtidig får fergene nytte av fjernbasert utstyrsovervåking og diagnostikk for økt passasjer- og skipssikkerhet.

– Med ABB har vi full tillit til at alle systemer vil bli sømløst integrert for maksimal driftseffektivitet og bærekraft, sier Bartosz Znyk, prosjektdirektør hos Remontowa Shiprepair Yard.- I tillegg øker den enkle installasjonen av Azipod®-enheter byggeeffektivitet og fleksibilitet i prosjektplanlegging, og støtter skipsbyggingsprosessen vår.

– Vi er stolte av vårt samarbeid med Remontowa og er glade for å støtte deres strategi for miljøvennlige ferger, sier Juha Koskela, divisjonspresident i ABB Marine & Ports. – Dette prosjektet ga oss en utmerket mulighet til å vise en totalintegrert løsning fra bro-til-propell.

Etterspørselen etter Azipod®-fremdrift fortsetter å vokse i den globale fergeindustrien, som frakter rundt 4 milliarder passasjerer og 370 millioner kjøretøy hvert år. Skipsredere velger i økende grad Azipod®-teknologi som tilbyr 360-graders rotasjon av propellen, høy pålitelighet, reduserte vibrasjoner og mer plass for kjørefelt på grunn av plasseringen av systemet utenfor skroget.