Meny
Ny lastebil driftes av solkraft Å finne bærekraftige, energieffektive og effektive løsninger innen transport blir stadig viktigere. Foto: Radan Furiel

Publisert
10.November.2023

Ny lastebil driftes av solkraft

Dachser Norway setter en ny elektriske åttepallers lastebil i drift, som går på fornybar solenergi produsert på kontorbygningen på Vinterbro.

I sommer installerte bedriften solcellepaneler på kontorbygningen i Nesoddveien og beregninger fra installatøren indikerer at disse solcellene vil generere strøm som dekker mer enn en tredjedel av Dachser Norways eget strømforbruk. Med det nyeste tilskuddet til den elektriske bilflåten av typen Ford eTransit med plass til åtte paller og en rekkevidde på 200-300 km avhengig av værforhold, tas konseptet med utslippsfri levering til et nytt nivå. Med solcellene på taket lades de elektriske lastebilene med solenergi produsert på kontorbygningen i Vinterbro.

Benjamin Fjellheim, Sales Manager, forteller begeistret om selskapets bærekraftige initiativer og det nyeste tilskuddet til Dachser Norways elektriske bilflåte:

– På solrike dager her på Vinterbro kan vi faktisk lade våre elektriske lastebiler med egenprodusert solenergi. Selv om vi har kjørt utslippsfritt i Oslo siden 2020, er dette likevel et ekstra steg i vår tilnærming til utslippsfri levering, og en utvikling vi synes er veldig spennende.

Med en stadig økende etterspørsel etter logistikktjenester og behovet for mer fleksibel og bærekraftig distribusjon, er Dachser Norway dedikert til å holde seg oppdatert med de nyeste teknologiske fremskrittene innen logistikk og transport.

Den nye lastebilen er i tillegg ideell for leveringer i Oslo sentrum, hvor trange kjøreforhold og begrenset parkering er vanlig. I tillegg har den en løftelem som ikke bare effektiviserer leverings- og henteoperasjoner, men også gir sjåførene en mer komfortabel arbeidshverdag.

Elektrisk semitrailer i bestilling

Neste skritt i elektrifiseringen av bilflåten er bestillingen av en elektrisk semitrailer som erstatter en tradisjonell dieseltrailer. Marius Jahr, Operations Manager i Dachser Norway, forklarer:

– Våre positive erfaringer innen bylogistikk med batterielektriske kjøretøy gjør det naturlig for oss å ta det neste skrittet – langdistansekjøring. Vi har derfor også planer om å tilføre en elektrisk semitrailer i bilparken vår.

Den elektriske semitraileren som er bestilt og forventet i løpet av neste år, vil være drevet av avansert batteriteknologi uten utslipp av eksospartikler som i konvensjonelle dieseltrailere. Den elektriske semitraileren vil ikke bare bidra til å redusere karbonavtrykket, men den vil også være mer energieffektiv og kostnadseffektiv på lang sikt.

Også globalt satser Dachser på el-lastebiler til langtransport. I 2022 signerte selskapet en intensjonsavtale med Mercedes-Benz Trucks om en bestilling av 50 lastebiler av typen Mercedes-Benz eActros LongHaul, som forventes å være klar for serieproduksjon innen 2024.

Dachsers langsiktige klimastrategi

Dachser Climate Protection Strategy fokuserer på effektivitet, innovasjon og inkluderende ansvar, med mål om å bidra til det globale samfunnets langsiktige mål om netto nullutslipp. Dachser har en helhetlig bedriftspolitikk som er forankret i prinsippene om økonomisk, sosial og økologisk bærekraft. Du kan lese mer om selskapets klimastrategi her.