Meny
Ny teoriprøve skal gi bedre fremtidige sjåfører Prosjektleder Gunn Marit Høistad (i midten) i Statens vegvesen får hjelp fra Sopra Steria, her ved scrum-master Sondre Wigmostad Bjerkhaug og transportsektordirektør Ann-Kristin Skarbøvig, til å utvikle etatens nye teorisystem for førerkort. Foto: Sopra Steria

Publisert
19.June.2019

Ny teoriprøve skal gi bedre fremtidige sjåfører

I disse dager jobber Statens vegvesen og Sopra Steria med å utvikle et nytt teorisystem for alle slags førerkort. Målet er å sikre at de som tar teoriprøven faktisk kan det de skal.

– Det er absolutt ikke meningen å lure noen til å svare feil, snarere tvert om. Med det nye teorisystemet blir det enklere for kandidater som har kunnskapene på plass. Vi tror dette vil være et bidrag til bedre kvalitetssikring av sjåfører som igjen kan bidra til færre ulykker, sier prosjektleder Gunn Marit Høistad i Statens vegvesen.

Halvparten strøk i fjor

TEAM eTEORI: (f.v.) Gunn Marit Høistad (prosjektleder), Marko Draksic (frontend-utvikler), Sondre Wigmostad Bjerkhaug (backend-utvikler/scrum-master), Dag Solvoll (arkitekt), Syver Enstad (frontend-utvikler), Cato Lybekk (arkitekt/backend-utvikler), Øyvind Emblemsvåg (backend-utvikler) og Morten Andre Svendsen (teknisk tester). Foto: Sopra Steria

I 2018 besto under halvparten av kandidatene teoriprøven, mot 62 prosent tre år tidligere. Det meldes også om flere forsøk på juks. I Larvik ble rettsalen for liten da 26 personer måtte svare for teoriprøvejuks i fjor høst.

– Det blir vanskeligere å jukse med det nye systemet, fordi det legger opp til en mye større variasjon i oppgaver og spørsmålsstilling. Denne uforutsigbarheten vil også gjøre det mer lønnsomt å lese hele pensum, fremfor å bare øve seg på å bestå prøven, sier Høistad.

På lag med fagsiden

Prosjektet hadde oppstart i fjor høst. Det nye systemet, som får navnet eTeori, skal lanseres i løpet av 2020. Systemet skal støtte alle slags førerprøver, fra vanlig førerkort til farlig gods, drosjeløyve, droner og helikopter.

Sopra Steria, som har jobbet med Statens vegvesen i en årrekke og som i dag forvalter etatens Trafikant-portefølje, bemanner prosjektet med utviklere, arkitekt, og en teknisk tester.

– Vi følger et smidig utviklingsløp og jobber i korte sprinter med autonome team, der både prosjekteier, prosjektleder og testleder deltar. Det er lagt opp til et tett samarbeid mellomprosjektteamet og fagsiden i Statens vegvesen. Leveransene er hyppige og vi kjører hele tiden tester, slik at prosjektet holder rett kurs, sier Ann-Kristin Skarbøvig, direktør i Sopra Steria transportsektor.