Publisert
21.February.2017
Ny tilskuddsordning skal gi mer godstransport til sjøs
– Regjeringen styrker sjøtransportens konkurransekraft og bidrar til å oppfylle målet om å overføre mer gods fra norske veier til sjø. Det er i 2017 satt av 82 millioner kroner til en ordning redere og rederier i EØS-området kan søke om tilskudd til prosjekter som fører til godsoverføring og har en nytteeffekt for samfunnet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Tilskudd kan tildeles prosjekter som bidrar til å realisere nye sjøtransporttilbud, eller i særlige tilfeller oppgraderer eksisterende tilbud, mellom havner i EØS-området. Prosjektene må føre til godsoverføring fra norske veier til sjø, ha en nytteeffekt for samfunnet og må kunne drives videre uten tilskudd etter tilskuddsperiodens utløp.
– Dette har også annen nytteverdi for samfunnet. Mer gods fra vei til sjø betyr færre trailere på veien, noe som gir miljøgevinst, frigjør kapasitet på norske veier og bedrer trafikksikkerheten, sier samferdselsministeren.
Sikker, miljøvennlig og effektiv godstransport
– Sjøtransportens styrke er å kunne frakte store mengder gods over lange strekninger mer klima- og miljøvennlig enn de andre transportformene. Samfunnets transportsikkerhet kan bedres ved å utnytte sjøtransportens fortrinn som en sikker transportform. Derfor har Stortinget opprettet en tilskuddsordning som skal bidra til at det blir etablert nye godstransportruter på sjøvegen, sier Sven Martin Tønnessen, avdelingsdirektør for Kystverkets kystforvaltningsavdeling.
Regjeringen har en politisk målsetting om sikker, miljøvennlig og effektiv godstransport. Å få mer transport over på sjø er derfor et uttalt mål i Nasjonal Transportplan. I statsbudsjettet for 2017 er det vedtatt en midlertidig insentivordning i tre år med tilskudd til overføring av gods fra veg til sjø. Kystverket forvalter og administrerer ordningen på vegne av Samferdselsdepartementet. Stortinget har bevilget 82 millioner kroner til ordningen i 2017.
Tildeler støtte i opptil tre år til redere
– Etablering av nye sjøtransporttilbud kan noen ganger forhindres av høye oppstartskostnader og lave godsvolum i oppstartsfasen. Kystverket vil tildele støtten i opptil tre år til redere etablert innenfor EØS, med skip som er flagget i et EØS-land, under forutsetning om at den nye godsruten genererer samfunnsnytte, er avhengig av støtte for å etableres og kan vise til at den vil være levedyktig etter støtteperioden, forklarer Tønnessen.
Tilskuddet skal primært bidra til at det etableres nye sjøbaserte godsruter mellom en norsk havn og en annen havn i EØS-området. Under særskilte tilfeller vil det kunne gis tilskudd til oppgradering av eksisterende tilbud.
Kostnadene er lavere for sjøtransport enn vegtransport
– Samfunnet får en gevinst ved overføring av gods fra veg til sjø, fordi kostnadene i form av ulykker, støy, kø, lokal luftforurensning, klimagassutslipp og slitasje på infrastruktur er lavere for sjøtransport enn for vegtransport. Som grunnlag for tilskuddsberegningen i hver enkelt søknad, vil denne samfunnsnytten bli beregnet. Kystverket har utviklet et beregningsverktøy for dette, opplyser Tønnessen.
Prosjektene vil rangeres etter hvor stor samfunnsnytte som genereres per tilskuddskrone. ESA (EFTAs overvåkingsorgan) har godkjent tilskuddsordningen, som vil vare fra 2017 til 2020.
Kystverket arrangerer informasjonsmøter om tilskuddsordningen i Oslo 21. februar og i Bergen 22.februar.