Meny
Økende etterspørsel i bruktbilmarkedet

Publisert
07.June.2016

Økende etterspørsel i bruktbilmarkedet

Ifølge markedsplassen FINN.no ble det annonsert bruktbiler for 97 milliarder kroner i 2015.

Det er en økning på 4 prosent fra 2014. Tallene hittil i år viser at bruktbilmarkedet fortsetter å øke, og det er el- og hybridbiler som øker mest.

Bruktbilmarkedet stiger, både i verdi og etterspørsel. I løpet av hele 2015 ble det publisert over en halv million bilannonser på FINN.no. Tall fra april viser er publisert 202 753 bilannonser så langt i år. Det er en økning på 7 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

[factbox id=”1″]

Ingen endring for dieselbiler

61 prosent av bilene til salgs på FINN hittil i år er dieselbiler, mens 34 prosent er bensinbiler. El- og hybridbiler står for omtrent 5 prosent av volumet, og er de drivstofftypene som øker mest på tilbudssiden.

— Nybilmarkedet for 3-4 år siden gjenspeiles i dagens bruktbilmarked, og det er derfor naturlig at dieselbiler utgjør en så stor andel av bruktbilmarkedet. Samtidig er det spennende å se at vi får inn stadig flere el- og hybridbiler til salgs, sier produktdirektør for FINN motor, Eirik Håstein.

Snittprisen per bil som ble solgt på FINN i 2015 var 167 447 kroner. Bensinbilene har hatt en høyere medianpris enn forventet i mars og april, mens prisen på dieselbiler har holdt seg stabil siden 2014.

Målt i antall visninger er diesel helt klart størst, men både bensin-, el- og hybridbiler opplever en økning i etterspørsel.

— Det er en større interesse enn tidligere for el- og hybridbiler, og ikke uventet er det en liten tilbakegang for dieselbilene. Dette kan sees i sammenheng med flere enkeltstående momenter, som utslippsjukset før jul og dieselforbudet i Oslo i vinter, sier Håstein. Samtidig påpeker han at det ikke har vært en økning i antall dager dieselbiler ligger ute på FINN før den blir solgt.

[factbox id=”2″]

— Når det kommer til bruktbilmarkedet, er folk like interessert i diesel som tidligere, sier Eirik Håstein i FINN.no.

Volvo for de eldre, BMW for de yngre

Det er bilene fra Tesla, VW og BMW som er mest etterspurt på markedsplassen. En Tesla Modell S hadde i april 2016 en medianpris på 624 000 kr.

Blant bilmerkene med størst andel kvinnelige brukere finner vi Toyota og Nissan. Volvo og Tesla har størst andel eldre brukere (Volvo 40-44 år, Tesla 35-39 år). Blant yngre brukere er BMW og Audi mest populært blant de ti mest søkte bilmerkene på FINN. BMW, Audi og Mercedes har de mest lojale brukerne.

Campingvogn i nord, Tesla i Oslo

Topplistene på FINN motor viser på mange måter hva som opptar nordmenn når det kommer til bil. Selv om nordmenn søker mest på hengerfeste, skinn, hybrid og innbytte, viser topplistene per fylke at det er store geografiske forskjeller.

Mens «campingvogn» kommer høyt opp på listen i alle de nordligste fylkene samt Aust-Agder, er «russebil» blant de mest populære søkeordene i Møre og Romsdal, Vest-Agder, Telemark, Østfold, Buskerud, Oppland, Hedmark og Akershus. «Hybrid» er et annet populært søkeord, mens det kun er i Oslo og Sør-Trøndelag at «Tesla» kommer høyt opp