Meny
Over 10.000 elektriske BMW’er på norske veier

Publisert
26.April.2017

Over 10.000 elektriske BMW’er på norske veier

BMW’s elektriske suksess i3, har siden 2014 vært BMW’s mestselgende modell i Norge. Nå ruller over 10.000 BMW i3 på norske veier, og modellen er så langt Norges mest registrerte elbil i 2017.

– Norge er et pilotmarked for elektrifisering og BMW i3 er suksesshistorien om BMW’s elektriske satsning, sier Emmanuel Bret, administrerende direktør i BMW Group Norge.

På senhøsten 2013 inntok de femti første BMW i3 norske veier. I 2014 ble det registrerte 2.040 eksemplarer. I 2016 ble det totalt registert 24.222 nye elektriske biler i Norge, noe som utgjorde nærmere 16 % av nybilmarkedet. BMW i3 ble da landets tredje mest registrerte elektriske bil med 3.943 biler.

Med over 1.800 registreringer hittil, er BMW i3 landets mest registrerte elbil så langt i år. Over 10.000 elektriske BMW’er ruller nå på norske veier. Over 80% av i3-kundene er førstegangskjøpere av BMW.

– Vi har nå nådd nok en milepæl i BMW i3s historie, forteller Emmanuel Bret. At BMW i3 har vært vår mest solgte modell hvert år siden 2014 viser tydelig at våre kunder er svært fornøyde med bilen og opplevelsen den gir. Vi tilbyr en unik opplevelse i premiumsegmentet med en bil som er født elektrisk, sier Bret.

45 år med elektrisk utviking

Allerede i 1972 presenterte BMW sin første elektriske bil; BMW 1602e. Til de olympiske lekene i München ble to biler produsert. Disse ble blant annet ble brukt som servicebiler under maraton-øvelsen og hadde en elektrisk rekkevidde på inntil 60 km.

– BMW er tittelsponsor av Oslo Maraton. At vi i disse dager, 45 år senere, nå lanserer en egen BMW i3 «Maraton Edition» i Norge er derfor ekstra gøy når man ser på historien, forteller Bret.

Siden 1972 har BMW presentert en rekke ulike elektriske biler, både som konsepter, protyper og ulike testbiler. BMW 3-serien har blant annet flere ganger blitt konvertert og testet med elektrisk motor. I 1991 avduket BMW konseptbilen «E1», den første konseptbilen som ene og alene var bygget for elektrisk fremdrift. Med utstrakt bruk av aluminium og plast og en elektrisk rekkevidde på inntil 160 km, var BMW E1 på mange måter datidens smakebit på BMW i3.

Selvkjørende og elektrisk fremtid

– Når vi i 2016 oppgraderte batteriet på BMW i3 og bilen fikk en rekkevidde på inntil 300 km, nådde vi den rekkevidden som dekker behovet til svært mange kunder. I tiden fremover vil rekkevidde naturligvis være et viktig moment for elektriske biler, men lade-infrastruktur vil være driveren i de nye markedene. BMW har stor suksess med dagens rekkevidde for BMW i3, og det vil ikke komme en ytterligere oppgradering av batterikapasiteten i 2017. Med tiden vil fokuset endre seg fra rekkevidde til ladetid og tilgjengelighet, forteller Bret videre.

BMW vil i årene fremover utvikle nye BMW i-modeller, samt elektrifisere de tradisjonelle modell-seriene, både i form av ladbare hybrider og rene elbiler. I 2020 lanseres BMW X3 som helektrisk modell og i 2021 lanseres en helt ny BMW i-modell, kjent som BMW iNext. Denne modellen blir også BMW’s første bil hvor de selvkjørende egenskapene presenteres i stor skala.

BMW i3-registreringer (EV) Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken
2013: 51
2014: 2.040
2015: 2.368
2016: 3.943
2017, pr. 23.04.2017: 1.815
Sum, pr. 23.04.2017: 10.217