Meny
RFID-teknologi eliminerer feilleveranser og øker kundetilfredsheten

Publisert
23.August.2018

RFID-teknologi eliminerer feilleveranser og øker kundetilfredsheten

Den nordiske sportsforhandleren XXL bruker RFID-etiketter på pakker som sendes til butikkene i Norge. Logistikklederen, Kim Andre Nilsen, forteller hvordan RFID-teknologien sikrer at pakker sendes til riktig butikk, eliminerer manuelle skanningsrutiner, forbedrer kundeopplevelsen, fremskynder leveransen og mye mer.

Siden våren 2018 har XXL brukt RFID-etiketter på små pakker som sendes fra lageret i Oslo til kunder i Norge med Postens Bring-produkt «Pakke i postkassen». Logistikkleder i XXL, Kim Andre Nilsen, ønsket også å sikre forsendelseskvaliteten for alle onlinebestillinger som kunder velger å hente i butikken, samt å automatisere rutinene knyttet til forberedelsen og forsendelsen av disse ordrene fra lageret og ankomsten til butikkene i Norge. Automatiseringen skulle ikke bare sikre at kundenes bestillinger kom til riktig butikk, men også eliminere en rekke manuelle skanningsrutiner som var både tidkrevende og potensielle kilder til feil.

– Det koster mye penger å korrigere en feillevert bestilling, selv om det er til butikkene våre. I tillegg er det til stor irritasjon både for gjestene og oss at vi ikke kan holde den leveringstiden vi har lovet. Med RFID unngår vi at dette skjer, sier Kim Andre Nilsen, hvor de bruker «gjester» i stedet for «kunder». Kim fortsetter:

– Vi hadde nettopp en pall med RFID-merkede pakker under RFID-skanneren her på lageret før utsendelse til butikken. RFID-skanneren skanner alle pakker på en pall samtidig. De blir automatisk registrert og validert, og statusen blir oppdatert. På den måten kan vi umiddelbart se om det finnes pakker på pallen som ikke burde være der. Det reduserer feilleveranser og gir rask levering.

Det er imidlertid ikke kun på lageret at det er fordeler med RFID-etiketter – fordelene gjør seg også gjeldende i butikkene og for kundene.

Det er i samarbeid med Lyngsoe Systems og Consignor at RFID-teknologi i forsendelsprosessen er blitt innført.

– Det har vært mye snakk om bruken av RFID i transport- og logistikkindustrien i flere år. Men nå viser mange selskaper med fraktbehov også stor interesse for å bruke RFID-teknologi. Sammen med Lyngsoe Systems leverer Consignor en standard-RFID-løsning som enkelt kan bli implementert i en forsendelsesprosess, sier Henning Backe, Country Manager i Consignor.

XXL sine fremtidsplaner overgår imidlertid pakker i postkassen og til butikkene.

– I fremtiden vil vi sende enda flere pakker med RFID-etiketter, og også til andre land. Snart vil alle pakker på lageret vårt i Oslo bli merket med RFID-etiketter og skannet av RFID-skanneren før de blir lagt i lastebilene. RFID-teknologi kvalitetssikrer virkelig leveringen, og levering er nøkkelen til suksess i e-handel, konkluderer Kim Andre Nilsen.

Fakta om RFID

RFID står for Radio Frequency Identification, og er en trådløs teknologi som overfører data via elektromagnetiske felter og gjør det mulig å identifisere og spore objekter. Til leveringsformål kan man sette inn en RFID-brikke i fraktetiketten. Når pakken kommer i nærheten av en RFID-skanner, registreres brikken i etiketten automatisk og blir oppdatert med EDI-data om forsendelsen. På denne måten trenger man ikke å håndskanne pakken. Når en RFID-etikett har blitt skannet, er det mulig å legge til hendelser i forsendelsen, f.eks. «pakken din er sendt» og samtidig sende en varsling til kunden