Publisert
01.November.2017
Robotiserer lagerhåndteringen med AutoStore
Norges ledende sykkelbutikk på nett, Bikeshop.no som er en del av selskapet Lilland Sport AS, investerer i et robotlager for å oppnå en rask, fleksibel og kompakt lagerløsning. Swisslog skal levere en AutoStore-løsning som installeres i et nytt påbygg ved siden av eksisterende lagerlokaler i Skoppum. Det nye lagerløsningen skal være i drift fra mars 2018.
– Sykkelsporten har hatt en sterk vekst de siste par årene når det gjelder antall sykkelritt, forskjellig sykkeltyper, jobbpendlere eller vanlig mosjonister som tar i bruk sykkel som treningsform. Dette har resultert i et bredere varesortiment og en økt omsetning for oss, forteller Håkon Lilland, daglig leder hos Lilland Sport AS.
For å holde tritt med markedets utvikling og kundenes ønsker så måtte Lilland Sport utvide sine lagerlokaler i Skoppum for å oppnå større lagringsplass. De bestemte seg for å investere i en AutoStore-løsning som kunne gi dem en optimal utnyttelse av lageret, lavere håndteringskostnader, høyere plukkeffektivitet og en skalerbar løsning for fremtiden.
Mer effektivt og fleksibelt lager
AutoStore er en kompakt lagerløsning spesielt egnet for e-handelsbedrifter. Alle varene som går oppi en kasse skal lagres i en kasse. Kassene er stablet oppå hverandre og danner en form for kube. Robotene som er plassert på toppen av kuben har som oppgave å hente og levere alle kassene med varer til arbeidsstasjonene. Løsningen er det vi kaller på logistikkspråket en gods-til-person løsning. Plukkeren eliminerer alt av uproduktiv tid som medgår på et konvensjonelt manuelt lager ved at plukkeren må gå fra hylle til hylle for å ferdigstill en kundeordre. Med en AutoStore-løsning, kan plukkeren konsentrere seg om plukking og pakking fra en og samme arbeidsstasjon, som igjen fører til en kraftig økning i plukkeffektiviteten.
– Swisslog forsto våre behov og møtte våre krav i henhold til den lagerløsningen som ble best for vår bedrift. Vi gleder oss til å ta i bruk den nye løsningen som vil gi oss et mer effektivt og fleksibelt lager samt styrke vårt konkurransefortrinn i markedet, sier Håkon Lilland.