Publisert
02.June.2020
Samarbeid med Samskip – en leverandør av bærekraftige transportløsninger
Gasum har startet et samarbeid med det Rotterdam-baserte shippingselskapet Samskip. Selskapet opererer blant annet de to skipene, Samskip Kvitbjørn og Samskip Kvitnos, som går utelukkende på flytende naturgass (LNG).
Samarbeidet med Gasum betyr at Samskip kan bruke LNG-bunkringsanlegget i Risavika i Norge. Ettersom Gasums LNG-anlegg ligger bare 200 meter fra kaia, er det mulig å bunkre fersk og kald LNG raskt, trygt og direkte fra anlegget gjennom en lastearm.
– Bunkring av LNG i Risavika er en stor fordel for oss, og det betyr en stor forbedring i bunkringsnettverket vårt. Vi ser frem til å utvikle samarbeidet og få enda mer ut av Gasums produkter og tjenester, sier Samskips adm.dir. Kari-Pekka Laaksonen.
Samskip Kvitbjørn og Samskip Kvitnos går som linjeskip mellom Rotterdam og Europas nordligste by, Hammerfest. Skipene har god kapasitet, og seiler i fast rute med høy frekvens.
Skipene er utstyrt med LNG-motorer fra Rolls Royce. Det er fortsatt ganske uvanlig med motorer som kun går på naturgass, og denne banebrytende teknologien har ført til at skipene har blitt nominert til flere priser, blant annet Next Generation Ship Award og GREEN4SEA Technology Award.
– Samarbeidet med Samskip er gode nyheter for oss! Vi er stolte over å være en del av en større endring i shippingindustrien og at disse skipene bunkrer LNG rett utenfor kontorvinduene her hos Gasum, sier Jacob Granqvist, Gasums salgsdirektør for maritim sektor.
– Jeg er også fornøyd med at bunkringen i Norge bekrefter at vi er konkurransedyktige på det nordeuropeiske LNG-markedet.
Flytende naturgass som maritimt drivstoff reduserer utslippene betydelig sammenlignet med konvensjonelle drivstoff, for eksempel tung fyringsolje. Bruk av LNG gir bedre lokal luftkvalitet og reduserer utslippene av drivstoffgasser med opptil 20 prosent sammenlignet med konvensjonelle drivstoff. LNG er det mest miljøvennlige fossile drivstoffet som kan brukes til sjøs, og det oppfyller både nåværende og langsiktige miljøkrav fra Den internasjonale sjøfartsorganisasjonen (IMO).