Meny
Samskip ser på bærekraft fra alle vinkler

Publisert
07.March.2018

Samskip ser på bærekraft fra alle vinkler

Spørsmål om bærekraft påvirker alle aspekter av virksomheten til transportrederiet Samskip.

Tidligere i år lanserte det internasjonale transportrederiet Samskip en online CO2-fotavtrykkskalkulator for å hjelpe fraktører å avgjøre hvor stor påvirkning multimodal transport hadde på miljøet. Den nye appen tilbyr en sammenligning på et tonn per kilometer av næringsveien, for å måle effekten av å flytte frakt fra vei, ved bruk av en 13,72 meter lang kontainer som grunnlag for sammenligning.

For Samskip er det iøynefallende verktøyet mer enn en gimmick: Det gir kundene en mulighet til å forstå hvordan konsernets engasjement for bærekraft kan gi store miljøgevinster.

Samskips bærekraftige fullmaktsbrev baserer seg på å øke den intermodale delen av transporttjenestene – jernbane, elvelekter og shortsea – for å bli mer miljøvennlig enn lastebiltransport, men også fordi det skal være mer pålitelig og effektivt. Denne saken, har vokst til å bli det største dør-til-dør-multimodale nettverket i Europa, og det har vokst til om lag en million TEU (en tyvefots container) årlig, med mer kjernemarkeder i Europa, Storbritannia, Irland, Island, Skandinavia, Baltikum og den Iberiske halvøy.

Skala-økonomier er gunstigere for multimodal transport enn over vei, og Samskips nylige ekspansjons- og oppkjøpsstrategier har vist at gruppen fremmer sin søken etter mer bærekraftige fraktalternativ når anledningen byr seg.

Multimodal rekkevidde

Den mest bemerkelsesverdige utvidelsen av Samskips tjenesteportefølje de siste årene har kanskj vært GreenBridge som har brakt Tyrkia til multimodalveien. Det er en sammenslåing med Intercombi (ICL) Transport – et datterselskap av logistikkfirmaet Turkish Netlog Logistics Group. Northbound-tjenesten benytter veitjenester for å overføre kontainere til Istanbul eller Izmir, der de lastes på seks ukentlige seilinger som tilbys fra UN RO-RO til Trieste. De overføres fra dokk til jernbane i Trieste, for å bli koblet til Samskips jernbane i Duisburg, Tyskland. Derfra kan lasten transporteres til destinasjoner over hele Nord-Europa.

De siste 12 månedene har det ikke vært noe mangel på nye tjenester fra Samskip for å få fart på den bærekraftige transportsaken. I denne perioden har Hector Rail og Samskip lagt til seks rundturer per uke mellom Helsingborg i Sverige og Duisburg til eksisterende operasjoner. Samskip og Rail Cargo Group (som en del av ÖBB – Østerrikes føderale jernbaner) lanserte nye, sømløse jernbanetjenester som knyttet Romania og Sverige sammen, igjen via Duisburg, Tyskland.

I år har Samskip også utvidet tilbudet i Skottland ved å øke kapasiteten inn mot Grangemouth, etter at et større 803-TEU containerfartøy ble satt inn i britisk shortsea-tjeneste i august. I tillegg gir det nye tilbudet en direkte intra-UK shortsea-tilkobling fra Hull til Grangemouth, og tilbyr en kostnadseffektiv, bærekraftig løsning for innenlands transport.

I mellomtiden, mens konsekvensene av Brexit fortsetter å utspille seg, har Samskip begge utfallene dekket, og tilbyr shortsea-tjenester fra Rotterdam til Dublin, Cork, Waterford og Belfast, eller Rotterdam-UK shortsea-tjenester som forbindes til Irland via en landbro.

Oppkjøpskala

Det bærekraftige gjennom skalakort har også blitt spilt gjennom oppkjøp. Etter at Samskip gikk inn på det norske markedet for 20 år siden, har Samskip gradvis bygget opp sine tjenester som inkluder shortsea- og kjølelagringstjenester, men to betydelige, nylige investeringer representerer en radikal oppgang. I 2016 kjøpte Samskip Euro Container Lines (ECL) og tok full kontroll over reefer rederiet Sølvhavet, etterfulgt av oppkjøpet av de mye større Nor Lines i 2017.

Det siste oppkjøpet bragte med seg en heldig investering i ny bærekraftig teknologi, med oppkjøpet inkludert to fartøy designet av Rolls-Royce levert i 2015, som kjører på grønn LNG.

– Kvitnos og Kvitbjørn eliminerer NOx-utslipp og minimerer SOx-utslipp,sier Samskip-talsperson Eva Rademaker-de Leeuw.

– I per tonn / km terminologi produserer de 70 % lavere CO2-utslipp enn tilsvarende lastbilfraktflytting. Samlet er de 65 % mer energieffektive enn et skip som kjører på konvensjonelt marine brensel.

– Utslippsekvasjonene blir samlet for alle aspekter av Samskips aktiviteter, legger Rademaker de-Leeuw til.

I år har selskapet også økt sin lektertjeneste, ved å legge et nytt fartøy til Rotterdam-Duisburg-tjenesten det opererer med Pro-Log for å øke servicefrekvensen til seks ganger i uken. I 10-årsjubileet for Pro-Log-tjenestene har partnerne beregnet at de på de 2 876 turene som er gjennomført, har spart 479 415 kilo totalt i CO2-utslipp som ellers ville ha blitt spydd ut langs veier som forbinder Ruhr-regionen og Rotterdam.

Samskips karbonfotavtrykksinitiativ strekker seg forbi allminneligheter: innsats for å styrke konkurranseposisjon gjennom bærekraftinitiativer, går så langt som en ny type kontainer-gulv, laget av fiberforsterket plast (FRP). Utviklet med Guangdong-baserte CIMC ECO New Material Development Co. Ltd. Materialet er lettere i vekt enn tre, gir plass til mer nyttelast, samtidig som man unngår avskoging.

Veien til en bedre fremtid

Mens de viktigste miljøfordelene til Samskips bærekraftige transportpolitikk påløper i shortsea, innenlands og jernbanetransport, er selskapets satsing på bærekraft også håndgripelig over veien. Samskip driver trolig en flåte på 200 nye Mercedes-lastebiler, som dekker et estiat på 17 millioner kilometer per år.

Mellom 2012 og 2017 har CO2-utslippet fra Samskip-biler falt med rundt 11 %, fra 834 g / km i 2017 til 743,5 g / km. Resultatene er enda en gang oppnådd gjennom at man har øye for detaljer.

– Lastebiler skal skannes og kontrolleres for å sikre optimalt lufttrykk og riktig slitedybde ved Duisburg jernbaneterminal, for å maksimere miljøets effektivitet, sier Rademaker-de Leeuw.

VENTECH Systems ‘PNEUSCAN’ -system gir data som blir videresendt i sanntid til Samskips lastebiltransportforvaltning ved Genemuiden i Nederland, med Duisburg terminalpersonale instruert til å gripe inn i saker som anses som lite optimale. I tillegg har Samskip siden januar 2016 implementert et nytt overvåkings- og coachingprogram for å fremme drivstoffeffektiv og sikker kjøring.

– Vi bruker FleetBoard-teknologien til å analysere driveraksjoner i virkeligheten, og programmet tilbyr oppfølgingstjenester for å trene dårlige vaner ut på individnivå, forteller Rademaker-de Leeuw. På mindre enn to år har den nye tilnærmingen oppnådd 6 % mindre drivstofforbruk, 6 % reduksjon i CO2-utslipp og 10 % reduksjon i skader på bil sammenlignet med 2015.

Et annet sted i Sverige tester Samskip ut fem miløvennlige lastebiler som går på miljøvennlig HVO (Hyro Treated Vegetable oil) som drivstoff. , supplert med Preem. HVO genererer 80 % mindre CO2 enn vanlig diesel, 46% mindre partikler og 14 % lavere NOx-utslipp.

Transportørens engasjement

Samlet jobber transportleverandøren hardt for å sikre at fruktene av disse bærekraftinitiativene er håndgripelige for individuelle avlastere støttet av hardt bevis. Det samarbeider med verdensledende produsent av papirbasert emballasje Smurfit Kappa og BCTN Roermond (BCTN) for å takle de økte volumene for den siste milleveransen fra Rotterdam til Roermond ved hjelp av “blue road” innenlands vannvei, og sparer CO2-utslipp på 45 kg CO2 per last.

Andrre steder tilbyr Storbritannias ledende leverandør av utstyr, kjøkkenutstyr, snekkerprodukter og multimodal tjenesteyter. Samskip har utviklet en kostnadseffektiv multimodal løsning for flyttinger mellom Italia og Storbritannia. Det multimodale alternativet regnes å ha unngått 292 082 kilo som CO2-utslipp fra tilsvarende veibeviser.

Faktisk foreslår Rademaker-de Leeuw, at bærekraft går gjennom Samskip som en kjerneverdi fra ethvert perspektiv.

– Nylig sikret vi ISO14001: 2015-sertifisering for våre Rotterdam (shortsea) og Genemuiden (rail) operasjoner, som en av de første nederlandske selskapene anerkjent for sitt miljøledelsessystem.

– Vi vil alltid søke om uavhengig verifisering av våre bærekraftige verdier, men vi trenger ingen bekreftelse for å rettferdiggjøre vår tilnærming, tilføyer hun.

– I fjor gjorde vi en stor investering i tak for å støtte Rotterdam sitt største solpanelanlegg på vårt lagringsselskap frigoCare; som nå produserer 750 000 kWh elektrisitet per år og reduserer karbonavtrykket til Europas største havn. Vi har også installert spesiallaminert glass på vårt hovedkontor for å blokkere infrarøde stråler, og kutte etterspørselen etter kjøleenergi i halvparten. Nå kjører vi til og med et “grønt” datasenter kjølesystem som automatisk bestemmer om temperaturen til luften utenfor kan være nyttig for å kjøle seg inn.

Listen fortsetter, med bærekraftsmeldingen boret ned til nivået av individuell veiledning for kontormedarbeidere på beste miljøpraksis.

– På Samskip sier vi,” Vi tar sikte på å bygge en bedre fremtid “, men vi tror også at handlingene må samsvare med ordene, sier Rademaker-de Leeuw.