Meny
Satser på elektrisk mobilitet

Publisert
03.August.2017

Satser på elektrisk mobilitet

MAN Truck & Bus tar nå neste skritt mot serieproduksjon av batteridrevne bybusser. En forserie lanseres neste år, og ordinær serieproduksjon er planlagt å starte mot slutten av 2019.

EU har lansert et såkalt eMobility Roadmap som beskriver hvordan transportsystemer i Europa skal elektrifiseres, og MAN er en partner i dette. I sin strategi for å komme frem til hensiktsmessige batteridrevne løsninger har MAN inngått et samarbeid med en rekke transportører i Tyskland og Luxembourg. Årsaken til dette er at el-busser alene ikke er nok. Infrastrukturen rundt, ikke minst når det gjelder lading, er minst like viktig. Noen av samarbeidspartnerne har allerede elektriske busser i drift og kan bidra med verdifull erfaring.

Videreutvikling av hybrid-teknologien

MAN har mange års erfaring med elektriske drivlinjer og komponenter i bybusskonseptet MAN Lion’s City Hybrid. Selskapet deltar også i EUs forskningsprosjekt ECOCHAMPS hvor målet er videreutvikling av hybrid-teknologien for forskjellige bruksområder. Både elektriske og hybride løsninger kommer til å leve side om side innenfor persontrafikken, alt etter lokale forhold og behov, og MAN satser på begge.

MAN mener depot-lading av batteriene er den beste løsningen. Det gir en enklere infrastruktur, og man slipper hurtiglading i løpet av den daglige driftstiden. MAN benytter et modulsystem for batteriene, slik at kundene kan velge den optimale kombinasjonen av nyttelast og rekkevidde. MAN Truck & Bus peker imidlertid på at det ved valg av antall batterimoduler må tas høyde for at oppvarming og ventilasjon vil også vil kreve energi levert av batteriene.

Helt nykonstruert

En helt ny MAN Lion’s City vil bli lansert i mars 2018. Den er helt nykonstruert for å kunne danne basis for alle MANs drivlinjer i bybusser i årene som kommer. Basisen vil være den samme enten man velger forbrenningsmotorer for diesel eller gass, hybride løsninger eller ren batteridrift.