Meny
Satser på klimavennlige biler

Publisert
03.October.2017

Satser på klimavennlige biler

Ansatte i Bane NOR kan nå velge mellom elbil og plug in hybrid når nye arbeidsbiler skal leases.

– Årlig slipper dagens bilpark ut ca. 4000 tonn CO2, sier Anette Ruud, seniorrådgiver sikkerhet og miljø i Infrastrukturdivisjonens styringsstab. Bane NOR Transport har i samarbeid med Sikkerhet og miljø sett på mulighetene for å fremme bruken av klimavennlige biler i Bane NOR.

Dagens bilpark

Bane NOR Transport forvalter bilavtalene for hele Bane NOR. Per august 2017 leases 1023 biler under 3,5 tonn.

– Vi stiller krav til tjenestebilene der vi blant annet ser på ytelse, lasterommets størrelse og tilhengerfestekapasitet. 200 av tjenestebilene er administrasjonsbiler, mens resten av bilparken består av vare- og spesialbiler av ulik størrelse, sier Sven Myrvollen, bilansvarlig i Bane NOR.

I Nasjonal transportplan skal regjeringen sørge for at transportsektoren tar en stor nok andel av utslippskuttene, samt legge til rette så det blir lønnsomt å velge nullutslippsbiler.

– Nå finnes det dessverre ingen el-varebiler som tilfredsstiller våre krav. Markedet er i endring, og så snart det finnes nullutslippsvarebiler som tilfredsstiller kravene, blir kjøretøyet tilgjengelig hos oss, opplyser Sven.

Velg grønt – spar penger!

– Hvis vi velger ti lav- eller nullutslippsbiler fremfor diesel kan Bane NOR spare ca. 1 million kroner i leasingperioden på fire år, sier direktør i Bane Transport, Håvard Vestgren.

Han oppfordrer divisjonene i Bane NOR til å velge klimavennlige administrasjonsbiler når nye biler skal leases.

Nye modeller

Nye bilmodeller testkjøres før det blir tilgjengelige for Bane NORs ansatte.

– Vi tester bilene for å sikre at de fungerer i vanlig tjeneste, og for å kontrollere forbruk og rekkevidde mot opplysningene fra produsentene, sier Sven.

– Vi har prøvekjørt Toyota Mirai, som er en hydrogenbil. Faktisk rekkevidde vinterstid ble målt til 250 km mot oppgitt maksimal kjørelengde på 550 km. Foreløpig er det få fyllestasjoner for hydrogen på Østlandsområdet. Bilen har høy innkjøpspris og drivstoffpris lik diesel, noe som betyr at hydorgenbiler dessverre ikke er aktuelt for Bane NOR nå, forteller Sven.

Elbilen E-golf er også prøvekjørt, og maksimal rekkevidde er 300 km. Om vinteren kan en kjøre 150-200 km på fulladet batteri. E-golf leveres ikke med tilhengerfeste og passer godt til korte turer.

Plugin-hybriden Passat stasjonsvogn GTE er også tilgjengelig for Bane NORs ansatte.

– Passat GTE kan kjøre inntil 50 km med elmotoren. Bilen er best egnet for korte turer, men en kan kjøre lengre turer ved å kombinere el- og bensinmotoren. For å unngå høyt drivstofforbruk må bilen lades når den står parkert, sier Sven.

Kostnader

– Vi har beregnet kostnader for drivstoff og leasing for hele leasingperioden på fire år for E-golf, Toyota Mirai, VW Passat GTE og VW Passat, forteller Anette. Resultatene fra vurderingen viser at E-golf og VW Passat stasjonsvogn plug in hybrid er de klart billigste administrasjonsbilene.