Meny
Scania introduserer en ny generasjon effektive V8-motorer

Publisert
03.August.2017

Scania introduserer en ny generasjon effektive V8-motorer

Scania introduserer en ny generasjon Euro6 V8-motorer i tre forskjellige effektnivåer.

De nye motorene kombinerer ytelse og sterkt redusert drivstofforbruk, inntil 7-10 prosent, for kunder som kjører med høyere totalvekt, høy gjennomsnittshastighet – eller begge deler. Den nye V8-generasjonen representerer det fremste innen Scanias motorkompetanse og svarer godt til utviklingen av tyngre og lengre kjøretøy for økt transport og miljøeffektivitet.

Ny motorgenerasjon

Den nye motorgenerasjonen omfatter tre effektnivåer, 520, 580 og 650 hestekrefter. Som tidligere, troner Scanias kraftigste V8-motor, 730-versjonen, på toppen av motorhierarkiet. Samtlige av de fire er rettet mot brukere som virkelig har behov i form av styrke, robusthet og produktivitet. De nye V8-motorene kjennetegnes ved tekniske løsninger som bidrar til redusert vekt, økt tilgjengelighet og redusert forbruk.

– I skiftet mot smartere transport, er kjøretøykombinasjoner med høyere totalvekt en viktig faktor. Det er også årsaken til trenden vi ser med økende etterspørsel etter kraftigere lastebilmotorer, sier Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania.

Fokus på den laveste CO2-utslipp

Scanias V8-motor har alltid bidratt til effektiv transport med fokus på den laveste CO2-utslipp per tonnkilometer, takket være færre lastebiler som trengs for å utføre en gitt mengde transport. Helt siden Scania introduserte sin første V8 for nesten 50 år siden, har det vært en favoritt blant kunder med høye krav. Det har sikkert vært andre høyprestandamotorer, men ingen har levert krefter, sjarm og robusthet nok til å meisle ut den ikoniske posisjonen Scanias brummende V8-motorer har blant erfarne sjåfører rundt om i lastebilverden. Men i motsetning til andre legender, hviler ikke denne på laurbærene, men fortsetter å utvikle seg og å være i absolutt fremkant i form av produktivitet og kjøreglede.