Publisert
09.February.2017
Se så mye bedre billysene har blitt på 109 år
Unike bilder viser hvordan billysene har gitt sjåfører bedre sikt de siste hundre årene. I stummende mørke triller en mann en sykkel over veien. Det var det ikke like lett å få med seg i 1908!
Moderne lysteknologi har gjort livet langt lettere for bilistene sammenlignet med hva besteforeldrene våre opplevde. Spesielt de siste 40 årene har det skjedd enormt mye. Bare se på bildene!
Det første bildet viser standardlysene på Ford Model T fra 1908. På de drøyt 15 millioner bilene som det ble solgt av denne mellom 1908 og 1927, var lyset en karbidlampe (gass). Den kryssende personen i veibanen foran er nærmest umulig å se. På det siste bildet er det lysene på en ny Ford Mustang GT som er brukt. Her er både personen og miljøet rundt godt synlig for sjåføren bak rattet. Bildene er tatt med samme kamera, med de samme innstillingene og på samme sted. Det er bare bilene med sine tilhørende billys som skiller.
En reise i billys
På det andre bildet er det brukt en 1932-modell Ford Model Y. Deretter følger den originale lyskjeglen fra en 1966-modell Ford Anglia, så en 1976-modell Ford Fiesta og en 1994-modell Ford Mondeo.
I løpet av 109 år har det heldigvis skjedd veldig mye med kvaliteten på hvor godt vi bilsjåfører ser i mørket.
– Det er ganske fantastisk hvor fundamentalt denne utviklingen har bidratt til både sikkerhet og sjåførens kjøreopplevelse, sier Fords lysekspert, Michael Koherr.
[slider]/[galleri col=”8″]Xenon fem ganger sterkere enn halogen
Xenon hovedlysene til Mustangen har rundt tre ganger så sterk lyseffekt som en halogenpære. Som de sofistikerte LED-hovedlysene, som blant annet tilbys på den nye Ford Edge, gir Xenon-lyset et sterkt hvitt lys. Det resulterer i en opplevd lysvirkning som faktisk virker mer enn fem ganger sterkere enn det mer gulaktige lyset i en halogenpære.
Og det er ikke bare lysene som har blitt bedre. Også lysteknologien generelt har vært i en rivende utvikling de siste årene. Nå kan Fords lys tilpasse seg både fart, omgivelser og til og med værforhold. Teknologien kan også hjelpe deg å bremse ned dersom en fotgjenger skulle dukke opp i mørket. Alt for å gi deg optimalt lys, sikkerhet og kjørekomfort. Frontlysene er dessuten designet slik at det i lyskjeglens ytterkant er en glidende overgang til mørket. Dette gjøres for at objekter som kommer inn fra siden skal komme gradvis innenfor sjåførens synsvidde.
Superklare LED-lys kommer
– Vi har gått fra det som egentlig var litt avanserte stearinlys til effektive Xenon- og LED-lys. I fremtiden vil det komme superklare LED-lys som faktisk kan hjelpe sjåføren til å være oppmerksom. Det er som natt og dag, forklarer Koherr.
Ford utvikler også et system som kan punktbelyse objekter som fotgjengere, syklister og større dyr i veibanen inntil 120 meter foran bilen. Systemet bruker et infrarødt kamera for å lokalisere og følge hindringene ettersom de beveger seg.
For de spesielt interesserte: Kamerainnstillingene for alle bildene var iso 1600, eksponering 1/13 og blenderåpning f/9.
[youtube id=”qAKIt9eHMN0″]