Meny
Skal fylle tanken på neste generasjon elbiler

Publisert
02.March.2016

Skal fylle tanken på neste generasjon elbiler

Uno-X Hydrogen skal i løpet av få år gjøre det mulig å kjøre mellom alle Norges største byer med hydrogen på tanken og vann som eneste utslipp.

Uno-X Hydrogen AS skal i første omgang bygge 20 hydrogenstasjoner innen 2020, i Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand – samt på de viktigste veistrekningene mellom disse byene.

Raskt, enkelt og billig

– Hydrogenbiler er like enkle å bruke som dagens bensin- og dieselbiler. De er rett og slett elbiler som i stedet for batteri har en hydrogentank og brenselcelleteknologi. Tanken fylles på tre-fire minutter, og rekkevidden er 500 kilometer. De som har bruksmønstre der elbil med batteri er utfordrende vil se at hydrogenbilen er et svært godt alternativ til bensin- og dieselbiler, sier administrerende direktør Vegar Kulset i Uno-X Gruppen.

[factbox id=”1″]

Raskt, enkelt og billig drivstoff til kundene er Uno-X sin målsetning. I årene som kommer kan bilførere med hydrogenbiler fylle hydrogen hos Uno-X.

Startstøtte til stasjoner

Norske myndigheter har – med stort hell og store avgiftslettelser – vist vilje til offensive tiltak for å få flere elbiler på veiene. Elbiler slipper engangsavgift og merverdiavgift, og har en rekke bruksfordeler.

Hydrogenbiler vil om få år være konkurransedyktige med bensin- og dieselbiler på pris, og behovet for avgiftslettelser begrenset. Derfor kan staten heller bruke midler til å sikre et godt utbygd nett av hydrogenstasjoner, frem til det er et tilstrekkelig antall hydrogenbiler på veiene og hydrogenstasjonene også blir økonomisk bærekraftige.

– Vi forventer at norske politikere sørger for å prioritere hydrogenstasjoner i Nasjonal transportplan 2018-2029. Foreløpige signaler er overraskende avventende. I et langstrakt land med en lang vinter er hydrogenbiler et svært godt nullutslipp-alternativ til bensin- og dieselbiler, sier Kulset i Uno-X Gruppen.

Samtidig som alle verdens største bilprodusenter utvikler og lanserer hydrogenbiler, satser en rekke land på å bygge ut omfattende nettverk av hydrogenstasjoner.

– Myndighetene må bidra til at det samme skjer i Norge. Hydrogenstasjoner må få en sentral plass i Nasjonal transportplan 2018-2029, og staten må bidra med startstøtte for å få på plass et landsdekkende nett av hydrogenstasjoner. Så skal vi i Uno-X Hydrogen investere vår andel for å bidra til nullutslipp fra norske biler, sier Kulset.

Sykling er smart

Selv om el- og hydrogenbiler vil gi nullutslipp på veiene, er det viktig å fremme andre transportformer for å nå Norges utslippsmål. Uno-X Gruppen er svært opptatt av hverdagssyklistens kår.

– Sykling er enkel, effektiv og fornuftig transport. Sykling er godt for klima, miljø og ikke minst syklistens helse, sier sykkelentusiast – og administrerende direktør – Vegar Kulset i Uno-X Gruppen.

Uno-X Gruppen er generalsponsor for sykkelrittene Tour of Norway og Tour des Fjords, og støtter en rekke sykkellag og -klubber.