Meny
Står for over 40% av markedet for «tunge» tilhengere i Norge Foto: IWT

Publisert
26.November.2019

Står for over 40% av markedet for «tunge» tilhengere i Norge

Ifor Williams Norge AS med hovedkontor på Rudshøgda i Ringsaker er en av landets største importører av tilhengere til proffmarkedet. Med et landsdekkende forhandlernett over hele Norge har tilhengermerket Ifor Williams virkelig fått et godt fotfeste i det norske tilhengermarkedet.

Det hele startet med at gründer Nils Duenger tok inn en henger til eget bruk på gården i 1995. Nå passerer importøren rundt 2.000 tilhengere inn til Norge årlig, og feirer 25 år som tilhengerleverandør i 2020.

Sterkere merkevare

– Vi så bare starten når vi begynte med å strukturere vårt forhandlerledd og rekrutteringen av dette i 2013. I 2015 hadde vi en markedsandel på 31,4% på registrerte tilhengere med tillatt totalvekt på mellom 3.000 – 3.500 kg, hittil i 2019 har vi passert 40% forteller markedsleder hos Ifor Williams Norge AS, Kim Brandsnes.

– Merkevaren Ifor Williams blir stadig mer kjent i Norge. Flere forhandlere og kunder gjør at merkevarekjennskapen blir kjent og vi jobber kontinuerlig med å tenke nytt for å fremme Ifor Williams, hvor brorparten av kundegruppen er proff- og yrkesbrukere forteller Brandsnes.

Selskapet har hatt en solid økonomisk vekst siden 2014 hvor omsetningen var 41,29 millioner og hittil i 2019 har de passert over 104 millioner kroner.

– Vi har nå fått inn et profesjonelt styre som jobber strategisk med vekst og soliditet, noe vi er avhengige av for videre posisjonering i markedet, sier styreleder Hans Petter Dobloug.

Brexit setter ingen stopper

– Alle våre tilhengere blir importert fra Storbritannia. Og siden 2015 har vi tatt inn i overkant av 7.000 tilhengere til landet. Det ligger allerede en kriseavtale på plass mellom Norge og Storbritannia dersom det skulle bli en hard brexit som tar for seg toll og importavgifter, sier daglig leder Fredrik Duenger. Vi vet veldig lite om hva som skjer, og lite trolig vil det bli dramatisk for importen.

– Vi er godt rustet for en eventuell importstans i en lengere periode, og har per nå i overkant av 1.200 hengere ute på lager rundt om i Norge hos våre forhandlere.Vi har et veldig viktig samarbeid med Storbritannia og er veldig avhengig av at avtaler er på plass for at vi fortsatt kan vokse i takt med markedet, forteller Duenger.

Fokus på trafikksikkerhet

I denne årstiden er det et spesielt mediefokus på dårlig skodde vogntog og mange ulykker hvor dårlig vedlikehold er mye av årsakene. I fjor var det over 49 som ble lettere skadd, 7 hardt skadd og en dødsulykke hvor tilhenger var involvert.

– Vi mener at fokuset akkurat på dette er skremmende lite hos norske myndigheter, og vi håper at det snart blir innført periodisk kontroll på tilhengere opp til 3.500 kg, forteller Duenger.

– De fleste av våre kunder kjører gjerne med en aktuell totalvekt på 3.500 kg og utgjør like stor fare på Norske vinterveier som vogntog om det er dårlig dekkutrustning og vedlikehold på tilhengeren.

– Rundt 2.500 tunge tilhengere blir registrert i Norge hvert år, hvor 40% av dette er Ifor Williams tilhengere, derfor føler vi at vi er forpliktet til å være med å gjøre tiltak.

– Derfor har vi satt en standard på alle våre tilhengere at de skal leveres med M+S merkede dekk, samtidig som vi oppfordrer til å sette på piggdekk på vinterstid. I tillegg til dette vil vi fra 2020 lokalt på vårt verksted tilknyttet hovedkontoret, tilby gratis sikkerhetskontroll på Ifor Williams tilhengere som resulterer i en tilsynsrapport med forslag om forbedringer. Mange kjører til det skjer noe med henger, og da gjerne så nesten hjullager og hjul faller av når vi skal dra den inn på verkstedet sier Duenger.

– Vi oppfordrer også andre bransjeleverandører til å gjøre sine tiltak for å få mer fokus på det med trafikksikkerhet på tilhengere, for det handler også om sikkerhet blant andre trafikanter avslutter Brandsnes og Duenger.