Meny
Streik på buss og bane lørdag vil ramme store deler av landet Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger. Foto: Jonas Ruud

Publisert
03.May.2022

Streik på buss og bane lørdag vil ramme store deler av landet

Fra arbeidstidens start lørdag 7. mai tas mer enn 2.300 buss- og banesjåfører rundt om i landet ut i streik dersom partene ikke er blitt enige i meklingen. Oslo, Bergen og Stavanger er blant stedene som vil rammes.

Fredag 22. april kl 15:00 ble bussforhandlingene brutt. Mekling starter 5. mai, med fristutløp 6. mai kl 24. I første streikeuttak tas bussjåfører i store deler av landet ut. De kan være i streik fra arbeidstidens start lørdag 7. mai.

Dette er streikeuttaket

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger oppsummerer det varslede streikeuttaket.

– Store deler av busstrafikken i Oslo blir rammet i første streikeuttak. Samtidig tas alle bussjåfører i Bergen by samt bybanen ut. Alle lokalruter i Stavanger, Kristiansand, Drammen, Ski, Nesodden, Moss, Halden, Kongsvinger og Flisa vil lammes. Hele Finnmark er også i første streikeuttak, opplyser Jæger.

Yrkestrafikkforbundet organiserer rundt halvparten av de 2362 bussjåførene som kan ende opp i streik i første uttak. De resterende sjåførene er organisert i Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet. De fire forbundene forhandler samlet med NHO Transport og Spekter på arbeidsgiversiden.

Dette er kravene

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Linda Jæger varsler en reell streikefare.

– Vi hadde en konstruktiv dialog under forhandlingene, men de vanskelige spørsmålene gjenstår. Det er derfor reell streikefare. Viktige krav for oss er å få slutt på gratisarbeid, å få forskuttering av sykelønn og et lønnstillegg som gjør at vi nærmer oss industriarbeideren, uttaler Jæger.

Jæger utdyper noen av kravene i forhandlingene.

– Om bussjåførene er inntil ti minutter forsinket inn til matpause eller arbeidstidens slutt, får de ikke betalt for dette. Vi krever også at sikkerhetssjekk av bussen skal være en del av den ordinære arbeidstiden og at det skal settes av tid til å gjennomføre denne før bussturen starter. Vi har en avtale om at bussjåfører og bybaneførere skal ha lønn mer på linje med industriarbeider. Vi må nærme oss lønnsnivået til industriarbeider i dette oppgjøret, avslutter Jæger.