Meny
Trafikk- og transportorganisasjonene advarer mot nedleggelse av UP

Publisert
30.November.2017

Trafikk- og transportorganisasjonene advarer mot nedleggelse av UP

Landets viktigste organisasjoner for veitransport og trafikksikkerhet danner nå felles front mot forslaget om nedleggelse av UP.

Forslaget er sendt på høring av Justisdepartementet. Det er et av flere forslag fra det regjeringsoppnevnte Frøstrup-utvalget som har vurdert og foreslått endringer i politiets særorganer, som ledd i nærpolitireformen.

– Vi er helt samkjørte om at en nedleggelse av UP vil være kritisk for trafikksikkerheten i Norge. Derfor advarer vi på det sterkeste mot forslaget gjennom et felles opprop, sier Jan Johansen, direktør i Trygg Trafikk.

Organisasjonene som stiller seg bak oppropet til Justisdepartementet er: Trygg Trafikk, Norges Lastebileierforbund, Norges Automobil Forbund (NAF), Norsk Transporteierforbund, Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), Norsk Motorcykkel Union, MA-rusfri trafikk, Personskadeforbundet, Trafikkskolers Landsforbund (ATL), Norges Bilsportforbund (NBF), Nei til Frontkollisjoner, Autobransjens Leverandørforening (ABL), Kongelig Norsk Automobilklubb (KNA), Norges Bilbransjeforbund, American Car Club of Norway (AMCAR) og Bilimportørenes Landsforening (BIL).

Trafikksikkerhet vil bli nedprioritert

I følge forslaget blir trafikkoppgaver «overført fra UP til politidistriktene, og Politidirektoratet styrker strategisk styring på området som sikrer fortsatt god trafikksikkerhetsinnsats».

– Alle 16 organisasjonene mener derimot at det er all grunn til å frykte at politiets trafikksikkerhetsarbeid vil bli nedprioritert i konkurranse med andre hendelser, sier Johansen.

UP er en garantist for at trafikksikkerhet er en prioritert oppgave i politiet, og at arbeidet skjer på en kunnskapsbasert og systematisk måte. UP har også et tett og godt samarbeid med øvrige nasjonale aktører i trafikksikkerhetsarbeidet.

Politikontroller forebygger ulykker

Ruskjøring, høy fart og manglende kjøredyktighet er de viktigste årsakene til dødsulykker i trafikken. Det er godt dokumentert at politikontroller påvirker trafikantenes atferd i positiv retning og forebygger ulykker.

-Uten UP på veiene vil det mest sannsynlig bli færre politikontroller, mer trafikkfarlig atferd og dermed flere ulykker, sier Johansen

Når ikke nasjonale mål

I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det satt et ambisiøst mål om å redusere antallet som omkommer og blir hardt skadd i trafikken til maksimalt 350 drepte i 2029. 791 personer omkom eller ble hardt skadd i vegtrafikken i 2016.

Vi har en stor jobb å gjøre fremover og trenger UP på laget, understreker Johansen.