Publisert
22.April.2015
Varner-gruppen får automatisert distribusjonsanlegg
Varner-gruppen skal få et helt nytt automatisert distribusjonsanlegg som skal erstatte de nåværende seks tredjepartslagrene. Dette skal effektivisere vareflyten for netthandel og butikk.
Smart lager
[factbox id=”1″]Swisslog har fått oppdraget med å bygge et automatiserte distribusjonsanlegg for Varner-gruppen. Prosjektet skal omfatte et avansert automatisk materialhåndteringssystem og en langsiktig avtale for anleggets tekniske drift.
Ordren inkluderer automatiske kraner og transportørsystemer for både paller og lettgods, en løsning for hengende klær og en AutoStore. Alt er bundet sammen med en Crossbelt Sorter og det hele kontrolleres av Swisslogs egenutviklede styringssystem WarehouseManager.
[img id=”1″]– Dette er et stort prosjekt som krever god planlegging, samarbeid og en mengde forskjellige vurderinger og beslutninger om detaljer, forteller prosjektleder i Swiss Bo Nilsson i en pressemelding.
Verdens beste lager
Head of Logistics i Varner Retail AB, Anders Eriksson, har stor tro på det nye lageret.
– Vi skal bygge verdens beste lager. En fleksibel, ergonomisk og kostnadseffektiv løsning. Det gjelder at alle involverte jobber intensivt sammen og at de innehar høy ambisjon og engasjement, forteller han i pressemeldingen.
Varner Retail har tidligere bygget mindre lager på kort tid i takt med hva de hadde behov for. Dette har resultert i en fragmentert og kostbar håndtering av logistikken.
– Det nye anlegget kommer til å gjøre oss raskere, mer effektive og bedre vår leveringspresisjon. I tillegg er det skalerbart for å takle en tilvekst på 50 prosent i et langsiktig perspektiv, forteller Eriksson.
Distribusjonsanlegget skal ha et lagringsvolum på 50 000 pallplasser, 300 000 dynamiske lokasjoner i miniload-systemet, i tillegg til 60 000 kasser i AutoStore-løsningen.
Lageret skal stå i Vänersborg i Sverige og vil være klar for drift i mars 2016. Swisslog skal montere anlegget i fire faser og dette skal pågå i takt med byggingen.