Publisert
05.February.2017
Vekstmuligheter med internasjonal e-handel
DHL Express, verdensledende innen internasjonale ekspresstjenester, har publisert forskning som fremhever betydelige vekstmuligheter for forhandlere og produsenter som tilbyr online produkttilbud internasjonalt.
Rapporten – “The 21st Century Spice Trade: A Guide to the Cross-Border E-Commerce Opportunity” – ser i detalj på markeder og produkter som tilbyr det høyeste vekstpotensialet, motivasjon og preferanser fra kunder og suksessfaktorer for nettbutikker som ønsker å utvide utenfor landets grenser. Den fokuserer spesielt på muligheten for premium express produkt- og tjenestetilbud, hvor økte handlevognsverdier står for en betydelig høyere andel av ordre i grensekryssende transaksjoner.
Tilbyr samlede vekstrater
Rapporten avdekker at internasjonal e-handel tilbyr samlede vekstrater som ikke er å finne i andre markeder: internasjonale detaljhandelvolumer er spådd å øke med et årlig gjennomsnitt på 25% mellom 2015 og 2020. Online forhandlere kan også øke sitt salg med 10-15% i gjennomsnitt bare ved å utvide sitt tilbud til internasjonale kunder. En ekstra boost kommer fra blant annet et førsteklasses tjenestetilbud: forhandlere og produsenter som tilbyr en raskere forsendelsesmåte i sine nettbutikker vokste 1,6 ganger raskere i gjennomsnitt enn andre aktører.
– Internasjonale sendinger er mye, mye enklere enn mange forhandlere tror, og vi ser hver dag den positive virkningen som selgere til internasjonale markeder kan ha på våre kunders vekst, sier Ken Allen, CEO i DHL Express.
– Vi ser også at nesten hver produktkategori har potensial til å oppgraderes til premium express, både ved å utvikle høyere kvalitet og ved å tilby førsteklasses nivåer av servicekvalitet for å møte kravene til kundene. Muligheten til å “go global” og “go premium” er der for forhandlere i alle markeder. Vårt globale dør-til-dør-nettverk er perfekt posisjonert til å støtte enhver forhandler som utvikler et express tjenestetilbud eller som bare er ute etter en måte å nå nye oversjøiske markeder direkte uten å investere ressurser på lager eller distribusjon.
5 egne Gateways med direkte fly
– I DHL Express Norge har vi valgt å ha et eget distribusjonsnettverk for innhenting og utlevering av internasjonale sendinger. Vi har 5 egne Gateways med direkte fly inn og ut av Norge 5 dager i uken. Dette knytter oss til det globale nettverket, sendinger tar 1-2 dager for å nå de fleste destinasjoner globalt. Med andre ord er avstand ulempene til norsk næringsliv borte om du ønsker å gå internasjonalt og konkurrere med internasjonale selskaper uavhengig hvor norske bedrifter ligger plassert i Norge kommenterer Terje Aarbog, Administrende Direktør i DHL Express Norge.
Rapporten er i hovedsak basert på forskning og dybdeintervjuer utført av et ledende globalt konsulentselskap, samt mer enn 1800 svar på en eksportørundersøkelse av forhandlere og produsenter i seks land. Den kaster lys over hvordan utviklingen av e-handel, med både tilbud og etterspørsel blir mer sofistikert. Produsenter drar i alt større grad nytte av e-handel for å unngå mellomledd og tilbyr sine produkter på nettet direkte til sluttkunde. Kunder i mange markeder er også blitt mer kresne, de setter produkttilgjengelighet, tillit og attraktive tilbud, som motiverende faktorer for å handle med utenlandske nettbutikker.
Gode leveringsalternativer – et viktig verktøy
Hovedutfordringene til internasjonale innkjøp er i følge forbrukerne knyttet til logistikk, tillit, pris og kundeopplevelse. Nettforhandlere kan gjøre en rekke relativt enkle tiltak for å identifisere, pleie og håndtere etterspørsel fra utlandet.
Globale logistikkpartnere kan hjelpe forhandlere med å tilpasse sitt tilbud til den digitale verden og starte handel med kunder i utenlandske markeder. De kan også gi støtte i å identifisere riktig avveining mellom sentraliserte og lokale lager, mens raske, pålitelige og fleksible leveringsalternativer kan være et viktig verktøy i å skape langsiktig kundelojalitet.