Meny
Verdens største plug-in hybridskip tildelt pris

Publisert
01.June.2017

Verdens største plug-in hybridskip tildelt pris

Ved åpningsseremonien til Nor-Shipping-utstillingen, ble plug-in hybridskipet med arbeidsnavnet «Color Hybrid» kåret til vinner av Next Generation Ship Award.

Med fokus på innovasjon, hedrer prisen det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Fartøyet er designet av Fosen Yard og bygges av Ulstein Verft for eieren Color Line. Prisen ble utdelt av H.K.H. Kronprins Haakon.

En viktig milepæl

– Vi er stolte av å vinne denne prestisjefylte prisen, og det er svært gledelig at norsk verftsindustri har vist seg internasjonalt konkurransedyktig, og at Color Line bidrar til en videreutvikling av en mer miljøvennlig norsk maritim næring, sier konsernsjef i Color Line, Trond Kleivdal.

– Dette er en viktig milepæl for oss, og vi ser frem til en nyskapende prosess og et godt samarbeid med Color Line de neste to årene, sier konsernsjef i Ulstein Group, Gunvor Ulstein.

Et plug-in hybridskip

«Color Hybrid» er et plug-in hybridskip, der batteriene lades opp via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg, eller ved at batteriene lades om bord fra skipets generatorer.

– Satsing på miljø og bærekraft er en akselerator for Color Line, som har installert landstrømanlegg i alle havner som selskapet anløper i Norge, sier Trond Kleivdal.

Det nye skipet skal leveres våren 2019, og skal trafikkere ruten mellom Sandefjord og Strømstad. Skipet vil gå på batterier inn og ut av fjorden til Sandefjord. Skipet vil derfor ikke gi utslipp av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser til luft i området. Skipet tar også i bruk nye løsninger for støyreduksjon. Den ytre støyen ved lav hastighet målt i 100 meter avstand fra fartøyet, vil være langt lavere enn støyen som kommer fra en normal samtale.

Leder næringen videre til en grønnere, mer lønnsom og mer bærekraftig fremtid

Ifølge juryen viser årets vinner innovasjon og en ambisjon, som leder den maritime næringen videre til en grønnere, mer lønnsom og mer bærekraftig fremtid.

Hybridskipet vil være 160 meter lang og ha en kapasitet på 2 000 passasjerer og 500 biler.