Publisert
04.October.2017
Vil spare miljøet for tonnevis av C02
Potensiale for lavere C02-utslipp fra fossile biler er betydelig. En miljøprofil for fossile biler skal bidra til at folk kjører grønnere.
Samtidig som elbil-salget går så det suser, selges det fortsatt mange bensin- og dieselbiler i Norge. Det betyr at det vil være biler med utslipp på veiene i mange, mange år fremover. SpareBank 1 vil nå gjøre kjøreatferden til kundene sine grønnere.
– Vi har utviklet en miljøprofil i vår bil-app som skal motivere sjåførene til en grønnere kjøreatferd. Miljøprofilen gir deg oversikt og tilbakemelding på om du kjører for mange småturer, om bilen står for mye på tomgang og ikke minst om du kjører med flyt, sier leder for Innovasjon i SpareBank 1 Forsikring, Svein Skovly.
En sjåfør som kjører med flyt har få harde nedbremsinger og harde gasspådrag. Det gir kjøring med jevnere hastighet, som ifølge Transportøkonomisk institutt fører til reduksjon av klimagassutslipp.
100 rutefly til Paris
Appen viser miljøscoren på din kjøring i form av grønne blader. Fem grønne blader er toppscore, ett grønt blad er dårligst. Forskjellen mellom dårligste og beste miljøscore kan bety en utslippsbesparelse på 350 kg CO2 i året per bil, ifølge beregninger fra forsikringsselskapet.
Vi har utviklet en miljøprofil i vår bil-app som skal motivere sjåførene til en grønnere kjøreatferd
– Vi har nå nærmere 9000 tusen biler som har smart bilforsikring. Om alle disse går fra ett grønt blad i miljøprofilen til fem grønne blader vil vi spare miljøet for om lag 3000 tonn C02 i året – noe som tilsvarer 100 rutefly fra Oslo til Paris. Det mener vi er et betydelig bidrag, sier Skovly.
Unngå kaldstart
En stor miljøsynd er å la bilen gå på tomgang for å få varm bil. Småturer med kald motor er en annen. Studier viser at utslipp fra bilparken kan reduseres hvis flere starter bilturen i en forvarmet bil med toppladet batteri.
– Vi har testet og gjort sammenligninger mellom kaldstart og biler forvarmet med et elektrisk bilvarmesystem hos det uavhengige forskningsinstituttet VTT i Finland. Testene viser at en bil som er forvarmet med motor- og kupevarmer reduserer skadelige utslipp med opptil 71 prosent, og Nox-utslippene kan halveres. Dette er funn som støttes både av Transportøkonomisk institutt og NAF, sier Ståle Kvitle, leder for Auto&Industri-divisjonen hos DEFA.
DEFA viser også til en amerikansk studie gjennomført av flere universiteter, som konkluderer med at kaldstarter er den største miljøtrusselen fra transportsektoren.
– Vi har om lag 300 000 biler i vår forsikringsportefølje. Om vi klarer å påvirke halvparten av bileierne til å kjøre færre småturer og unngå tomgangskjøring, snakker vi om en potensiell utslippsbesparelse på mer enn 50 000 tonn CO2 i året. Det er en hårete ambisjon, men får vi til noe i nærheten vil det ha stor effekt, sier Skovly.